TKT 2023

TKT 2023   Juryrapport

Objectief bezien zou de Twan Kastelijn Trophee dit jaar weer naar Ron van Hoogstraaten moeten gaan. Maar u weet hoe dat gaat bij prijsuitreikingen: jury’s zijn zelden objectief.
Bram Klapwijk is al jaren genomineerd en ook deze keer heeft hij weer ontzaglijk veel en goede wedstrijdverslagen op onze website gepubliceerd. Hij is zelfs een eigen YouTube kanaal gestart waarop naast veel ander moois zo nu en dan verslag wordt gedaan van toernooien waar onze jeugdspelers aan hebben meegedaan. Helaas is Bram net voor de prijsuitreiking naar Arnhem verhuisd. Omdat het meestal elk jaar een hoop gedoe geeft om de wisseltrophee op tijd weer naar de ALV te brengen, wil ik dat de jury niet aandoen. Sorry Bram, maar toch heel erg bedankt.
Dan was er nog een opmerkelijk nominabel auteur; bij de mail over deze ALV zat een visionair epistel van iemand met een missie. Helaas voor hem of haar anoniem verschenen en daarom af moeten vallen.
Sommige aanwezigen denken nu dat hiermee hun kansen gestegen zijn om de mooiste prijs van het jaar in de wacht te slepen. Maar laat ik u dit zeggen:
Vroeger, toen wij jong en knap en veelbelovend waren, toen leerden wij nog van onze fouten. Werden wij alleen maar beter van mislukte zetten en verloren partijen. Dat waren de tijden dat we de dingen gewoon beter konden onthouden. Maar de tijden veranderen. Nu wij niet meer zo piep en veelbelovend zijn en onze topteams zien degraderen is het knap om te zien welk een progressie de jeugd maakt. Verandering is goed en fouten maken verleer je nooit. Maar witte mannen van middelbare leeftijd die elkaar tropheeën uitreiken, daar kunnen wij ons misschien voortaan maar beter van onthouden; dat kan echt niet meer.

Voor de meeste aanwezigen vanavond valt de spanning nu een beetje weg. De winnaar van de Twan Kastelijn Trophee 2023 is namelijk een vrouw die al jaren bekend staat om de enorme toewijding die zij aan de dag legt wanneer het gaat om de begeleiding van onze jeugdspelers. Zo verzorgt zij de interne jeugdcompetitie, een nauwelijks te overschatten taak. Zij moet steeds inventariseren wie er die avond aanwezig zijn, een indeling maken, die aan alleman communiceren en de uitslagen verzamelen. Valt dit bij volwassenen al niet mee, laat staan bij een horde kinderen van alle leeftijden. Ze is ook de enige die ze allemaal bij naam kent. En na afloop zorgt ze dat de ruimtes die de Internationale School ons ter beschikking stelt, weer netjes achterblijven. Daarbij valt op dat elke maandagavond, nog voordat de meeste schakertjes te bed gaan, de uitslagen al op onze website staan. Ook bij de organisatie van het Paasjeugdtoernooi kunnen wij op haar rekenen en profiteren van haar kennis op het gebied van informatie en communicatie technologie.

Ze kan vanavond helaas niet aanwezig zijn om de prijs in ontvangst te nemen. Haar dochter Niranjana doet momenteel mee aan de Europese Jeugd Schaakkampioenschappen in Roemenië. Maar dat kan geen reden zijn om deze prijs niet aan haar toe te kennen. Het werkelijk enige puntje van twijfel was dit: zou haar volledige naam wel op de sokkel passen ? De zeer welverdiende Twan Kastelijn Trophee 2023 gaat naar: Karthika Sivaramakrishnan !

De jury,

namens deze: Ron van Hoogstraaten