Verslag kwartfinale

Gisteren werd de kwartfinale van de NBSB-beker gespeeld tegen HMC uit ‘s-Hertogenbosch.

Vanwege afwezigheid van Jeroen en een aantal mensen dat aangaf liever intern te spelen was het even puzzelen om een team bijeen te krijgen. Gelukkig bleken Hans Bosscher, Dennis van Kuijk en Ad van Rijsewijk bereid om mee te spelen.

De wedstrijd was lange tijd spannend. Jochem kwam met wit op bord 2 niet goed uit de opening, Dennis stond ook slecht. Hoop was er omdat Ad en Hans goed stonden. Bij 2-2 valt het laatste bord trouwens af.

Jochem had een gelukje. Zwart wilde het wel erg mooi doen maar wikkelde niet goed af. Het kwam tot een onduidelijke situatie met het paardenpaar tegen het loperpaar met dames nog op het bord. Het paardenpaar had echter wel veel beheersing over het centrum en de witveldige loper had niet zo veel toekomst. Doorspelen was een optie, maar Jochem besloot remise aan te bieden omdat hij taxeerde dat Ad ging winnen, Hans waarschijnlijk ging winnen en Dennis de stelling misschien nog wel kon houden. Het remiseaanbod werd aangenomen. Zwart had nog erg weinig tijd over om de veertigste zet te halen. (½ – ½)

Ad op bord 3 ging voortvarend te werk. Hij had een dubbelpion op de damevleugel en zou er op de damevleugel helemaal afgaan. Wit had een stuk op de damevleugel gezet dat daar een beetje gek stond omdat het niets met de stelling te maken had: Ad wist de witspeler eraan te herinneren dat wit ook nog een koning had en Ad won fraai in de aanval. In deze stelling kon Ad het winnende 31… h4! spelen. (1½ – ½)

Dennis begon goed op bord 4 met wit aan een aanvalspartij met tegengesteld gerocheerde koningen. Het was een kwestie van de aanval rustig opbouwen en deze zou “vanzelf” erg gevaarlijk worden. Helaas overzag Dennis een venijnige truc van zwart en een cruciale centrumpion ging verloren. De rest van de partij was het alle hens aan dek. Er resteerde een eindspel met elk een toren en lopers van ongelijke kleur. Toen de torens eraf gingen was het nog moeilijk tot verloren voor Dennis vanwege de twee minuspionnen maar tot mijn verbazing bood zwart remise aan. Eventjes proberen had risicoloos gekund. Dennis accepteerde natuurlijk onmiddellijk. (2 – 1)

Daarmee was de winst zo goed als binnen want Hans had in de opening al de zwakke witte isolani gewonnen van zijn geroutineerde tegenstander. Wit had wel het loperpaar maar alle tegenkansen werden nauwkeurig geneutraliseerd en Hans bereikte een gewonnen eindspel. Gezien de stand (remise was genoeg maar verliezen funest), het feit dat het om een ‘race’ van vrijpionnen ging en de krapper wordende bedenktijd berustte Hans in remise. In de analyse bleek dat wit kansloos was geweest. Desondanks een prima beslissing gezien de situatie van het team. (2½ – 1½)

De halve finale van de NBSB-beker is bereikt! Onze tegenstander is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Jochem Berndsen

Beker; Ronde: 3; Datum: ma 2017-01-09