Verslag JvM toernooi 2018

Verslag Johan van Mil-toernooi 6-5-2018

Op zondag 6 mei werd het Johan van Mil-toernooi gehouden in Gemeenschapshuis Genderdal aan de Boccherinilaan 6 te Eindhoven. Alle  deelnemers waren te gast in het vaste speellokaal van de organiserende Eindhovense Schaakvereniging.  Dit toernooi geldt tevens als het Open Persoonlijk Snelschaakkampioenschap van de NBSB.

Grootmeester Dimitri Reinderman wist het toernooi te winnen met de fraaie score van 16,5 punt uit 19 partijen. Hij wist als enige deelnemer ongeslagen te blijven. Als 2e eindigde de overall winnaar van vorig jaar Hing Ting Lai met 16 punten uit 19. Hij won dus de wisselbeker voor de beste speler uitkomende voor een vereniging aangesloten bij de NBSB. Lars Vereggen werd in het sterke deelnemersveld knap 3e met 15,5 punt uit 19 nog voor Lucas van Foreest, Alexandre Dgebuadze en Manuel Bosboom.

Er namen dit jaar 34 spelers deel aan het toernooi, 4 meer dan vorig jaar , waaronder 2 GM’s, 5 IM’s en 3 FM’s. Er werden 19 ronden in één grote groep gespeeld met het uitgesteld Zwitsers systeem. Het speeltempo bedroeg 3 minuten per persoon per partij met een increment van 2 seconden vanaf zet 1.

Ton van Roon was aangetrokken als scheidsrechter, omdat vaste kracht Mark Huizer verhinderd was. Hij had alles uitstekend onder controle en onder zijn leiding vonden er geen incidenten plaats. Zoals elk jaar verzorgde Walter Anema de indeling met behulp van het Sevilla systeem.

Om 10.45 uur deed Henny Valks namens de organiserende vereniging het openingswoord en kort daarop werd gestart met de eerste ronde. Door invoering van het uitgesteld Zwitsers konden de ronden elkaar snel opvolgen en dit zorgde ervoor, dat de vaart er goed in zat. Nadat na elke ronde alle uitslagenbriefjes ingeleverd waren, kon er direct begonnen worden met de volgende ronde. Na 10 ronden werd een pauze ingelast van 40 minuten waarin aan alle deelnemers een eenvoudige lunch werd geserveerd. Om 13.30 uur begon de 11e ronde en na 19 ronden gespeeld te hebben kon de prijsuitreiking beginnen. Deze werd verzorgd door de voorzitter van de NBSB, Leon van Gelder. Er werden ook nog 3 cadeaubonnen verloot onder de deelnemers welke geen geldprijs hadden gewonnen. Om 16.15 uur werd het toernooi afgesloten en werden alle deelnemers bedankt voor hun sportieve bijdrage. Al met al kunnen we terugzien op een geslaagd toernooi en zien we al weer uit naar de editie van volgend jaar.