Bord 1: Paul van Zon – Nico Schellingerhout 1-0
Er kwam een Dame-gambiet ruilvariant op het bord. Zwart kwam te laat met ..c5, waardoor wit een overwicht in het centrum kreeg. Na ..g6 in plaats van ..f5 (blokkade) was het snel gedaan.

Bord 2: Peter Bouma – Peter Rietra 0-1
Peter’s commentaar was kort: oeps 0-1.
Openingsfout van Peter, die op mijn verzoek nog even doorspeelde. Maar er was niets meer aan te doen.

Bord 3: Arno van Osch – Rik van der Weij ½-½
De opening werd door wit solide gespeeld. Zwart speelde het atypische d6-d5 waarna een stelling ontstond met voor wit 2 centrum pionnen, tegen voor zwart een meerderheid op de damevleugel. Dit resulteerde in een scherp middenspel, maar na onnauwkeurig spel van beide spelers kwam er een grote afruil waarna de stelling pot remise was.

Bord 4: Loek van Rey – William Maes 1-0
Na de opening (1. e4 c6 2. Pf3 d5 3. exd5 cxd5 4. d4 Pf6) werden al vrij snel de dames op b3 geruild. Na nog een ruil van wit paard tegen zwart loper stond ik iets beter. De tegenstander schoof de zaak dicht en het leek remise te worden. Rond de 30e zet kreeg ik echter de kans om met c4 en d5 door te breken, waardoor ik een stuk won en de partij.

Bord 5: Loek Overes – Arnold van de Heijden ½-½
Er kwam natuurlijk de zwarte leeuw op het bord, de witspeler was hier duidelijk mee bekend gezien het sterke tegenspel dat ik kreeg. Het was een moeizame partij, waarin ik tijdvoordeel kreeg. Dit had ik beter moeten gebruiken, in het eindspel gaf wit mij een kans die ik had moeten aannemen. Ik was echter bang voor mijn eigen stelling en dacht een andere winst te zien. Echter dit was niet juist doorgerekend en wit promoveerde eerder als ik. Hij moest remise aanbieden van zijn teamleider, dat was genoeg voor hun overwinning. Ik moest dit accepteren gezien de slechte (verloren) stelling die ik had.

Bord 6: Cornelis Korver – Moris Schrobben ½-½
Geen verslag van Cornelis helaas. Wat ik zag was dat Cornelis blij was met zijn remise tegen de sterk spelende Moris.

Bord 7: Johan Raap – Henny Valks 1-0
Opening Caro-Cann, wit verkrijgt initiatief op de damevleugel en forceert een vrijpion op de c-lijn. Uiteindelijk moet zwart zijn loper tegen de vrijpion geven. Ondanks eeuwig schaak trucjes weet wit het eindspel op de 52e zet te winnen.

Bord 8: Karel Jeurissen – Ralph Kiffers 1-0
Op de damevleugel kon ik met de pionnen naar voren, ik kreeg veel ruimte en een aaneen gesloten pionnenstelling. En won eerst een pion en later nog een tweede. Ik speelde verder op safe en promoveerde, die ik afruilde tegen zijn paard en hield een stuk over en won de partij.

Een teleurgestelde teamleider schreef dit verslag met behulp van zijn mede teamleden, een 4½ – 3½ nederlaag, wederom onnodig.

Op 16 december spelen we ronde 5 uit tegen het sterke Dubbelschaak in Boxtel. Noteer deze datum, we vertrekken om 12.15 vanaf ons clublokaal.

Eindhoven 3

EVS 1