Stukkenjagers 2 – Eindhoven 1

Na de pijnlijke nederlaag tegen Dordrecht togen we vol goede moed naar het sfeervolle clubhuis van Stukkenjagers om de draad van onze goede seizoenstart weer op te pakken. Competitieleider César Becx van Stukkenjagers hield een gloedvolle inleiding voor de vele wedstrijden die er die middag op het programma stonden.

We moesten het deze keer zonder Ankit en Erika stellen. Verder waren Frans en Jan allesbehalve fit maar toonden zij teamgeest door toch te spelen. Helaas bereikten zij  beiden met wit tegen zwakkere tegenstanders niet veel en moesten zij zich al vrij snel met remise tevreden stellen. Op de andere borden hadden Luuk en Fred het met zwart niet gemakkelijk tegen hun opponenten, maar op de andere borden waren de uitzichten gunstig: Bas had nadat zijn tegenstander een onduidelijk pionoffer had geweigerd in de opening een sterke koningsaanval ingezet, Julien was goed thuis in een scherpe variant, ikzelf had tegen César Becx (die altijd Birdopening speelt) mijn voorbereiding op het bord gekregen en kwam langzaam zeker in het voordeel en Jos leek een gunstige opstelling tegen de geïsoleerde damepion van zijn tegenstander bereikt te hebben.

Deze gunstige vooruitzichten werden minder toen Jos zich in complicaties vergiste en zijn voordeel kwijtraakte (een latere analyse wees zelfs uit dat de tegenstander van Jos een directe winst had gemist) en in een eindspel terechtkwam zonder winstkansen.  Deze partij eindigde dan ook in remise. Verder had Luuk een kwaliteit gewonnen, maar zijn tegenstander had meer dan voldoende compensatie.  De aanval van Bas was door een onverwacht pionoffer tot stilstand gebracht wat tot een slechte stelling voort Bas leidde. Bovendien was Bas in ernstige tijdnood geraakt. Ook op het bord van Julien liep  het niet meer zo soepel . Bas en Julien toonden echter hun klasse door de tegenslagen te overwinnen Hierdoor kwamen we op een 3 1/2 – 1 1/2 voorsprong en leek alles goed te komen omdat ik in tijdnood alerter speelde dan Cesar en twee pionnen voor was gekomen terwijl Fred zich helemaal had losgewerkt en een geofferd stuk met voordeel kon terugwinnen. Helaas kon Luuk het ondanks fel verzet niet bolwerken tegen Frans Konings. Dat was niet zo erg geweest als Fred en ik onze goede stellingen hadden verzilverd. In plaats van een stuk terug te winnen offerde Fred nog een stuk. Dit tweede offer was echter niet correct en met twee stukken achter verloor hij snel. Zelf deed ik het niet beter. Ik vermeed een moeilijk te winnen dame-eindspel maar moest toen toelaten dat een kreupel paard heel sterk werd. Om pionverlies te voorkomen zette ik mijn loper op een ongedekt veld. De eerste keer dat Cesar een stuk kon winnen zag hij niet. Ik zag het direct nadat ik gezet had wel en probeerde krampachtig met mijn volgende zetten stukverlies te voorkomen en tegelijkertijd winstkansen te behouden. Dat laatste had ik beter niet kunnen doen, want op de 40e zet raakte ik alsnog mijn loper kwijt door een simpel schaakje.
Zie de pagina ‘Partijen‘ voor de partij tussen César en Alessandro.

Alessandro Di Bucchianico

De Stukkenjagers 2 2047 Eindhoven 2220