Eindhoven 2 pakt belangrijk matchpunt tegen WLC

Zaterdag begon Eindhoven 2 met 0-1 achter, bord 3 was vooruitgespeeld op de clubavond. Loet kwam daar door een onhandige zet een kwaliteit achter, verweerde zich nog heftig, maar moest uiteindelijk opgeven.

Doordat ik zelf in een scherpe Sveshnikov was terechtgekomen waar je de aandacht bij moet houden heb ik maar flarden van de andere partijen gezien. Zo is mij ontgaan hoe het op het eerste bord verliep. In ieder geval niet best voor ons: 0-2.

Robert op bord 2 was nog niet helemaal opgeknapt van de griep, maar daar was in zijn spel gelukkig niet veel van te merken. Hij kreeg een sterk initiatief op de damevleugel en in het middenspel bleek zijn toren sterker dan het niet samenwerkende ‘loperpaard’ van zwart.

Inmiddels was ik genoodzaakt een gewonnen pion terug te geven en kreeg mijn tegenstander volop de ruimte om zijn stukken steeds beter neer te zetten. Na een dolle gallop van mijn paard (g1-f3-d4-b5-a3-b1-d2-f3-h4-f5) kreeg ik ineens de zwarte koning op de korrel en werd het remise door zetherhaling.

Jan Toorman zat naast mij en had ook een Sveshnikov op het bord, maar vertelde mij na afloop zetten omgedraaid te hebben in de opening. Daardoor wat minder van start, maar richting de veertigste zet kon hij het punt naar zich toe trekken. Soms is veertig seconden minder dan dertig seconden. Zo begreep ik van Jan dat hij op het laatste moment nog een betere zet dacht te zien (wie herkent het niet…). De anticlimax laat zich raden.

Tussenstand:  1,5 – 3,5.

Albert rekende mij voor dat het zomaar nog 4-4 zou kunnen worden. Philippe had al vroeg een kwaliteit geofferd voor een koningsaanval en had hiervoor ijzersterke vrijpionnen als compensatie. Frits had T+L tegen T+P en een pion meer, en Hans L en een pion tegen paard en twee pionnen. Altijd verradelijk die eindspelen, maar tot mijn grote vreugde werden de benodigde punten vakkundig binnengehaald. Philippe begeleide zijn pionnen naar de overkant, Frits wikkelde af naar een eenvoudig gewonnen pionneneindspel en Hans maakte redelijk makkelijk remise, omdat het paard een behoorlijke kluif had aan de vrije randpion.

Jeroen van de Put

.