NJSK 2021

Van zondag 1 augustus tot zaterdag 7 augustus 2021 werd er in Almelo het NK jeugd georganiseerd voor de leeftijdscategorieën A(t/m 18), B(t/m 16) en C(t/m 14). Elke groep kende een jeugdcategorie (voor zowel jongens als meisjes) en een meisjescategorie (spreekt voor zich…). Het was een toernooi om naar uit te kijken. Vorig jaar werd het toernooi helaas geannuleerd, wat natuurlijk een domper was voor iedereen die zich had geplaatst. In een nieuwe online kwalificatiecyclus konden de jeugdspelers het dit jaar opnieuw proberen, met een online en een fysiek NK als beloning! Het online NK werd al eerder dit jaar georganiseerd, ditmaal was het dan eindelijk weer tijd voor een fysiek NK. Het idee om weer toernooien te kunnen spelen zal voor veel schakers nog een droom zijn, maar voor deze jeugdspelers was het dus weer helemaal werkelijkheid!

Er speelden 4 jeugdspelers van ESV mee, allemaal in de categorie tot en met 14 jaar. Bij de C-jeugd speelden Ivan Ponomarev en Sascha Kurt mee, bij de C-meisjes Elysia Feng en Nirupa Ganeshram. Van deze groep mogen Elysia en Ivan volgend jaar nogmaals in de C-categorie uitkomen, was het voor Nirupa haar laatste jaar in deze groep en mag Sascha zelfs nog 3 jaar uitkomen in deze categorie (hij is nog maar eerstejaars D-categorie). Al met al was het een spannend toernooi met veel mooie partijen. Het was met name interessant om te zien hoe goed iedereen het zou gaan doen, omdat er meer dan een vol jaar niet meer achter het bord geschaakt is. De krachtmetingen, en dan met name die van lange partijen, zijn er dus al even niet geweest. Hoewel extreme verrassingen uitbleven, waren er duidelijk spelers die beter -en soms helaas minder- uit de verf kwamen dan verwacht.

C-groep

Ivan en Sascha speelden dus in deze groep mee. Van de 24 spelers in deze groep stond op rating Ivan 9e geplaatst en Sascha 16e. Toch zegt dat weinig, want tussen beide spelers zitten slechts 73 ratingpunten verschil. Het grootste deel van het veld zat dus dicht bij elkaar, met een aantal uitschieters op rating daarboven en een enkeling daar onder. Sascha schoot uit de startblokken en imponeerde door ogenschijnlijk zonder enige moeite meteen tegen een van de kanshebbers een remise te pakken. Hij volgde vervolgens vrolijk met 2 volle punten tegen op papier gelijkwaardige tegenstanders. Met name de winst in ronde 3 was erg sterk. Kijk vooral even mee:

Na deze sterke start kwamen er natuurlijk wat sterkere tegenstander voorbij. Helaas ging het mis in ronde 4 voor Sascha, maar herstelde hij zich wel meteen weer met een vol punt in ronde 5. Opvallend aan deze partij was dat Sascha wijselijk bleek wachten in een stelling waar hij zelf weinig kon. Vervolgens wilde zijn tegenstander te veel, waarna Sascha hardhandig bewees dat dat toch echt niet slim was. In de laatste 4 partijen slopen de onnauwkeurigheidjes er wellicht wat te vaak in. Dat was jammer, want in de partij tegen de latere kampioen (ronde 6) liet Sascha zien dat in de komende jaren er meer rekeningen met hem gehouden mag gaan worden. In ronde 7 kostte een rekenfout hem een stuk, maar met taai spel wist hij wonder boven wonder het eindspel nog remise te houden. Dit doorzettingsvermogen is een nuttige kwaliteit om te hebben. Uiteindelijk eindigde Sascha met 4.5 uit 9 in het midden van het veld en met een mooi toernooi om op terug te kijken.

Ivan kende een iets ander toernooi, al eindigde ook hij op 4.5 uit 9. In een ritme waarin een winst vaak werd gevolgd door een verlies hing Ivan ongeveer het hele toernooi rond het midden van het veld. Zijn diepe rekenkunsten hielpen hem enerzijds partijen te houden waarin hij minder stond, maar helaas ook af en toe een goede partij om zeep te helpen. Zo was hij in de 8e ronde druk bezig een prima punt te scoren, tot het moment dat hij maar liefst een loperoffer gevolgd door een vol torenoffer vond op de koningsstelling van zijn tegenstander. Geweldig gevonden, maar helaas vond zijn tegenstander een interessant dameoffer om zijn koning nog net in veiligheid te brengen. De aanval viel daarna helaas stil. Ivans spel kenmerkte zich door altijd een aanvallende instelling te tonen, ongeacht de stelling. Met een afwisselend openingsrepertoire liet Ivan tevens zien dat hij zowel positionele openingen als de wat meer aanvallende openingen graag speelt. Ook voor Ivan was de partij in ronde 3 een mooie pot, waarin hij meteen druk zet vanaf de start en vervolgens met 20.Tb4 een unieke truc vindt, waarop zijn tegenstander het juiste antwoord niet kan vinden. Vervolgens wint Ivan sterk.

C-meisjes

Waar de C-groep 9 ronden speelden, zouden de C-meisjes 7 partijen spelen. ‘Zouden’, is hier het kernwoord, want helaas werd er voor de laatste ronde geconstateerd dat een van de deelneemsters in de groep corona had. Er werd besloten de laatste ronde niet door te laten gaan, waardoor de eindstand al werd bepaald na 6 partijen. Elysia en Nirupa mochten hun opwachting maken in deze groep. Elysia won een tijdje geleden het NK C-meisjes online met overmacht, dus wellicht waren er hoge verwachtingen. Maar zoals altijd zijn online partijen toch echt anders dan de langere partijen in persoon. Op het oog leken er behoorlijke ratingsverschillen in deze groep te zitten. Toch lieten de vele kwalificatietoernooien zien dat er met bijna elk meisje wel rekening gehouden moest worden in deze groep. Een aantal van deze dames was sterk underrated, wellicht ook omdat er al een jaar lang geen ratingpunten gewonnen konden worden. Als we dan toch naar rating kijken, dan zagen we Elysia3e geplaatst en Nirupa 7e.

Te beginnen met Elysia. Eigenlijk speelde Elysia, net als met het NK online, weer een erg goed toernooi. Ze speelde haar gebruikelijke aanvallende spel, gecombineerd met goed rekenen waardoor ze op verrassende momenten goede tactische wendingen vond. En dat niet alleen, ze speelde stellingen ook beheerst uit. Zo kwam ze in de eerste ronde wellicht niet zo goed uit de opening als ze had gewild, maar in het resulterende toreneindspel liet ze zien hoe je optimaal gebruik maakt van het minimale aantal stukken op het bord. In de 3e ronde (we hebben een thema van de derde ronde hier) kwam de kraker tegen Lauri Maris. Op papier was Lauri een van de betere speelsters van het veld, dus daar moest maar even goed gespeeld gaan worden. En dat deed Elysia. Vanaf de start speelde ze aanvallend en met een geïnspireerd pionoffer (de zwarte g-pion rende aan een stuk door naar g3)brak ze de stelling van Lauri open. Vervolgens won ze materiaal en liet ze zien dat ze dit prima om kon zetten naar een vol punt, zelfs als dat nog 30 zetten moest duren. Hierbij de partij van ronde 3:

Ook mocht Elysia aantreden tegen clubgenote Nirupa. Hier liet Elysia zien dat ze een beter begrip had van ruimte en activiteit en al snel stond ze veel beter dan Nirupa. Ook dit speelde ze uit. Na deze partij stond Elysia ongedeeld 2e, achter koploper Isafara die een half puntje meer had. Helaas voor Elysia werd haar toernooi ontsiert door 2 partijen. Tegen koploper Isafara dacht Elysia in ronde 4 een mooie truc gevonden te hebben, dit bleek helaas niet te kloppen. Ze verloor al snel een stuk in de opening en bleef kansloos achter. Tot overmaat van ramp moest ze in de 6e ronde tegen een tegenstandster die een openingenkennis heeft waar je ‘u’ tegen zegt. Elysia liep al snel in een openingentruc, waarna ze eigenlijk geen kans meer kreeg om nog terug te komen in de partij. Nog een 0 en helaas een dure. Met 4 uit 6 eindigde Elysia daarmee op de gedeeld 2e plaats. Ze werd 3e op basis van weerstandspunten.

Nirupa startte de eerste partij op het laatste bord, tegen de op papier laagst-geratete speler. Dat zegt natuurlijk niks en van te voren was te verwachten dat deze tegenstander het wel goed zou gaan doen (ze haalde ook 3.5 uit 6). Nirupa won met een goede partij en daarmee was meteen de toon gezet voor de rest van haar toernooi. Nirupa liet een beheersing zien die ze in de online toernooien nog niet echt had laten zien. Ze speelde rustig, zonder overhaaste beslissingen. Dit resulteerde in veel goede stellingen die vervolgens ook werden omgezet in punten. Taai waren de partijen wel. Zo kwam ze in ronde 2 tegen uiteindelijke winnaar Isafara 2 stukken achter. Iedereen had de partij gegeven, ware het niet dat Isafara snel weer een stuk weg gaf na een gemiste truc. Het resulterende eindspel zou voor meerdere spelers pittig zijn om te winnen, Nirupa hield sterk stand en wist er een belangrijk halfje uit te slepen! In ronde 3 kwam wellicht het belangrijkste punt tegen een directe concurrente. Ook hier kwam Nirupa kort minder te staan, maar met sterk rekenspel wist ze razendsnel de complexe stelling naar haar hand te zetten. Nirupa verloor slechts een partij, tegen clubgenote Elysia. Met verder nog 2 remises ging ze met 3 uit 5 de laatste ronde in. In een taaie partij sloeg ze vervolgens meerdere keren remise af. Ze wilde winnen! Terwijl Nirupa in tijd behoorlijk achter kwam te staan, wist ze juist in de tijdnoodfase een verzwakking uit te lokken bij haar tegenstandster (pion b3). Toen ze vervolgens ook nog een gedekte vrijpion wist te creëren, was het hek van de dam. Ze sleepte het punt netjes binnen en kwam daarmee ook op 4 uit 6. Op weerstandspunten werd Nirupa 2e, voor clubgenote Elysia.
Zie hier de partij van ronde 6:

Beide dames konden dus naar huis gaan met een beker, of beter gezegd: die kregen ze later nog. Want de prijsuitreiking werd bij hen thuis gedaan in verband met het coronageval.

Een mooi toernooi om op terug te kijken. In september beginnen de eerste kwalificaties alweer voor het volgende NK (mei 2022). Eindhoven heeft wel weer een aantal kanshebbers om zich te plaatsen voor dat NK!

Bram Klapwijk

*Alle partijen zijn terug te vinden op:
Partijen – Nederlands Jeugd Schaak Kampioenschap (njsk.nl)