Het kan altijd erger

Na ons verlies tegen Helmond dacht ik dat we het dieptepunt hadden bereikt, maar zie de gifbeker was nog niet leeg. Tegen Veldhoven leden we een dikke vette nederlaag. De voortekenen voor de wedstrijd waren al niet gunstig. Op verzoek van Veldhoven werden twee partijen vooruitgespeeld. Jan Cox en Jos waren bereid hierop in te gaan. De arme Jan was echter afgelopen maandag flink grieperig maar vond het te laat om zich nog af te melden. Dapper nam hij plaats achter het bord tegen ons oud-lid Thijs Laarhoven. Nog dapperder was een nieuw gambiet dat hij speelde verzonnen door nummer 1 van de wereld Magnus Carlson. Thijs speelde principieel tegen en Jan wellicht toch aangeslagen door het griepje wist de juiste voortzetting niet te vinden. Al snel kwam er van alles te hangen bij Jan en was er geen houden meer aan.

Jos speelde met wit tegen een ander oud-Eindhovenaar namelijk Ferry Daamen. Jos stuurde aan op een eindspel met een meerderheid in het centrum tegen een meerderheid op de damevleugel voor Ferry. Dit soort eindspelen is vaak iets prettiger voor de witten, maar Ferry speelde het nauwkeurig en maakte moeiteloos remise. Daarmee stonden we dus meteen op achterstand.

Maar daarmee was het onheil nog lang niet voorbij. Helaas hadden Erika en Alessandro zich al afgemeld, maar omdat we dit seizoen nog steeds 10 spelers tot onze beschikking hebben voor slechts 8 borden konden we dat opvangen. Lastiger werd het toen ook Jan Veerman om gezondheidsredenen moest afhaken. Gelukkig zat het tweede deze ronde ruim in zijn vel en konden we Twan Kastelijn overnemen. En zo trok een gehavend zestal toch vol goede moed naar Veldhoven. Maar de moed zonk me al gauw in de schoenen. Dat had enerzijds te maken met een laag energielevel te wijten aan een feestje de avond tevoren, maar anderzijds met de stellingen op de borden.

Twan gaf veld e5 uit handen en wit posteerde daar een sterk paard en leek een sterke aanval te hebben. Ankit speelde snel h3 en g4 om een lastige zwarte loper te verjagen maar rokeerde daarna toch vrolijk kort. Dat zag er verdacht uit. Fred wikkelde met wit snel af naar een eindspel dat mij eerder beter voor zwart leek te staan. Frans kreeg een akelig damepionspelletje tegen en leek hier ondanks veel tijdgebruik niet best uit te komen. Ook ik zelf voelde me niet echt happy met mijn stelling. Mijn tegenstander speelde een solide nijlpaardachtige opstelling en ik zag niet echt aanknopingspunten behalve voor mijn tegenstander. Lichtpuntje was Boris die met zwart wat beter uit de opening was gekomen en kon afwikkelen naar een eindspel met loperpaar voor hem.

Twan was als eerste klaar, niet omdat hij werd overrompeld, nee met sterk spel wist hij zich onder de druk uit te werken en kwam zelfs iets beter te staan. Het verdedigen had hem echter zo veel bedenktijd gekost dat hij een goed getimed remiseaanbod van zijn tegenstander toch maar aannam. Ook bij Boris werd het remise. Er werden iets te veel stukken geruild om nog een winstpoging te kunnen doen. Ankit lukte het gelukkig om dames te ruilen en hij leek bovendien een pion te gaan winnen. Ook hier was echter weinig tijd de reden om toch maar remise aan te nemen. Het doek viel definitief toen ondergetekende ook in zware tijdnood kwam, maar daarnaast ook steeds moeilijker kwam te staan. Een zwakke pion op c4, een dame die ingesloten dreigde te raken en middels een paar rake klappen een stuk kwijt. Fred probeerde het nog lang, maar het toreneindspel bood geen reële winstkansen. Frans zijn partij eindigde ook ongelukkig. Hij raakte steeds meer in de verdrukking en moest nog een zet of 10 in een minuut doen. In eerste instantie ging dat wonderwel en leek zijn stelling op te knappen. Maar uiteindelijk verdwenen er toch 2 pionnetjes van het bord en wist Frans de 40 zetten net niet te halen…

Een dramatische nederlaag dus zonder ook maar een enkele winstpartij voor de onzen. Zou die beker nu leeg zijn of toch niet. Ik ga er van uit van wel maar ja het kan altijd erger…..

Bas van de Plassche

1.Dooren van,D.(Dirk)                     – Plassche van de,B.J.(Bas) 1  – 0