TKT 2017

Uitreiking Twan Kastelijn Trophee 2017 bij de ALV van 28 augustus

De meest begeerde prijs van het jaar en, naast de Frans Eijckbeker, tevens mooiste trophee die de Eindhovense schaakvereniging u heeft te bieden is natuurlijk onze gouden ganzenveer voor hem of haar die afgelopen seizoen in geschreven woord het meest aansprekend heeft weten te opereren.

Ik verklap alvast het wordt een ‘hem’ en ik noem u nogmaals de genomineerden: Jan Toorman, Frits Schalij, Alessandro Di Bucchianico, Jeroen van de Put , Albert Coenen, en niet te vergeten, Ron van Hoogstraaten.
Diens satirische meesterwerkjes zijn niet alleen in aantal onovertroffen, maar… doen ook dit jaar buiten mededinging mee.

Een eervolle vermelding gaat naar Jan Toorman. Hij schreef verslagen voor zijn team, berichtte ons over zijn deelname op het zijtoneel van het NJK te Dieren, maar leverde zijn proeve van bekwaamheid met de speciale editie van de Raadsheer, het In Memoriam voor Jules Welling. Maar Jan won vorig jaar al de Twan Kastelijn Trophee en deze is een aanmoedigingsprijs voor u allen om te schrijven dus ik kan, wil en zal u niet ontmoedigen door hem Jan tweemaal achtereen toe te kennen.

Jeroen en Albert leverden als teamcaptain de nodige verslagen, maar sloegen ook wel eens een keertje over. Zo niet Alessandro. Hij ook was het die de verrichtingen van het eerste team aan ons voorlegde, verrijkt met doorwrochte analyses van zijn eigen partijen en die van zijn medespelers. Als ze gewonnen hadden, dat wel. De verslagen van ons eerste team steken door zijn toedoen inhoudelijk met kop en schouders boven de rest uit. Wie anders dan Alessandro verdient dit jaar de Twan Kastelijn Trophee ? Dames en heren…

Ik zal het u zeggen:
Zijn bijdragen aan de jeugdrubriek, zijn talloze berichten over weer een kampioenschap van een van zijn pupillen, partijanalyses, ja zelfs problemen met zijn tractor, alles komt voorbij en altijd leerzaam en onderhoudend, maar meest in het oog springend zijn bloemrijke essays over de geschiedenis van onze club, soms gelardeerd met cijfers en grafieken, dan weer doorspekt met feiten en antieke krantenknipsels. En er lijkt geen einde aan te komen! Getuige zijn eindsprint in vakantietijd.  Voor de jury geen twijfel mogelijk, de Twan Kastelijn Trophee gaat dit jaar zeer verdiend naar: Frits Schalij !

De jury,

namens deze: Ron van Hoogstraaten