ESV 3 – HSC 2

De 2e ronde van de NBSB-competitie werd op 22 november 2014 in ‘de Burghplan’ gespeeld. Het 3e team had netjes – met duidelijke cijfers – de 1e wedstrijd – uit tegen promovendus ‘de Kentering’ gewonnen, maar nu was degradant HSC 2 aan de beurt. Op rating is HSC 2 het sterkste team in onze klasse, mede omdat 2 spelers van het 1e team van vorig jaar (waar ESV 1 tegen speelde!), dit seizoen in het 2e team van HSC spelen. Omdat Ad van Rijsewijk verhinderd was en Erik Bouwmans ook niet kon meedoen, werden Ewout Snoeck van het 4e team en Harry Steures ingeschakeld.

Ewout (bord 7, zwart) geeft zijn eigen commentaar: “omdat er anders een bord leeg zou blijven, werd mij het verzoek gedaan om in het derde aan te treden. Wat mij betreft prima om de club hiermee te helpen. Beter dan je best doen kan niet en hiermee zowaar met 7 een bord hoger dan Dennis, ha ha! Ook nog met zwart, dat maakte me niet uit. D4-opening waarmee ik in voor mij enigszins bekende varianten terecht kwam. Een rustige opzet, die weinig spannend was. Ik was er zelf ook op uit het niet ingewikkeld te maken. Na het afruilen van 3 stukken bood mijn tegenstander na 17 zetten remise aan. Dat leek mij een goed resultaat en hiermee was ook captain Albert wel tevreden. Vroeg klaar en dat bood de mooi de tijd om bij een aantal anderen mee te kijken.”

Walter (bord 2, wit) geeft zijn eigen commentaar: “na een opening, waarin zowel wit als zwart rustig alles konden ontwikkelen, startte ik met g4 op de elfde zet een voorbarige koningsaanval, omdat ik zelf nog niet gerocheerd had. Zwart plaatste een lastig paard op d4, dat ik niet goed weg kon krijgen. Om f3 te dekken, besloot ik dan toch maar kort te rocheren, waarna een stukoffer op g4 volgde. Het zag er kansrijk uit, maar ik slaagde er in de dames te ruilen en nadat ook de torens van het bord verdwenen, was het extra stuk doorslaggevend.

Cees Berghout (bord 6, wit) was bereid in te vallen in het 3e team. Hij speelde tegen een gelijkwaardige doch gehaaide tegenstander, HSC-teamleider Danniël van Boxtel. Ik heb jouw partij niet gezien, Cees, maar helaas ging het verkeerd en verloor jij jouw partij. Tussenstand 1½ – 1½

Dennis van Kuijk (wit, bord 8) had duidelijk het betere van het spel. Los van een foutje helemaal aan het eind van de partij heeft hij de hele tijd overwegend gestaan. Gelukkig zag zijn tegenstander de mogelijkheid niet en daarom won Dennis.

Cees Versteeg (zwart, bord 1) speelde tegen een voor mij onbekende tegenstander, namelijk Sem van Houten. Ik ging er vanuit, dat dit iemand van het 3e team was en dat HSC 2 in een tactische opstelling speelde. Dit bleek niet helemaal te kloppen, want de HSC-er had ongeveer dezelfde rating als Cees! Ondanks dit feit wist Cees toch te winnen.

Harry Steures (zwart, bord 3) geeft zijn eigen commentaar: “mijn tegenstander trad met wit niet erg ferm op en ik kreeg het betere van het spel met zwart. Ik dacht zelfs met een kleine combinatie een pion te winnen, maar dat viel tegen. Zo rond de 30e zet zag ik niet hoe ik verder moest komen en toen ik weer een kleine onnauwkeurigheid beging bood ik remise aan. (Albert: de remise werd geaccepteerd). Ik zag later dat mijn tegenstander een rating van 1945 had en dat had ik totaal niet aan zijn spel gezien: dat moet van tactische handigheid komen en dat ben ik dus mooi voor geweest.”

Albert (wit, bord 4) dacht in de opening een pion te verliezen; hij zag niet, dat hij de pion 2 zetten later weer kon terugwinnen en toen stond hij er dus echt 1 achter. Enige compensatie had hij wel a.g.v. het feit, dat zijn tegenstander een dubbelpion had. Toen deze op een iets te optimistische manier een koningsaanval inzette, kreeg Albert de pion weer terug! In het eindspel miste Albert een remisekans en zijn tegenstander maakte daar dankbaar gebruik van en trok het eindspel op vakkundige wijze naar zich toe.

Nico (zwart, bord 5) speelde tegen de sterke Gerard van de Kerkhof. Ik vind het overigens wel een beetje vreemd, dat de sterkste speler van HSC 2 op bord 5 speelt! Toen Gerard een sterke koningsaanval inzette, verdedigde Nico zich in eerste instantie niet op de beste manier, maar uiteindelijk bleek zijn verdediging toch sterk genoeg te zijn en hij kwam zelfs gewonnen te staan, mede omdat de koning van Gerard evenmin veilig stond. In een bloedstollend tijdnoodduel kwam de HSC-er gewonnen te staan, omdat zijn vrijpion doorslaggevend was. Toen het punt al veilig in de tas van HSC leek te zitten, kreeg Nico opeens de dame cadeau en hij nam het kleinood dankbaar in ontvangst en een paar zetten later gaf Gerard zich over.

Albert Coenen

Klasse 1B; Ronde: 2; Datum: za 2014-11-22