Prima verliezen

In het vorige verslag schreef ik dat we gewoon (wel) zouden gaan winnen. Nou, dat deden we dus niet. Maar oké, één verslag ingaan op wat toch allemaal niet goed ging is genoeg. Dit verslag wordt positief ingestoken. Want, laten we wel wezen, er zat veel positiefs tussen deze wedstrijd. Allereerst de score, een 3-5 nederlaag in het voordeel van onze bezoekers ASV (uit Arnhem). Maar kijk eens naar de gemiddelde rating, die van ons lag zo’n 130 punten lager! Op elk bord zaten we in een krapper ratingjasje. Een sterk team dus, dat van ASV, en dan is elk punt mooi meegenomen.

Op 3 speelde Jan tegen een 2200+. Dat hoeft overigens niks te zeggen bij Jan, kijkend naar zijn scores vorig seizoen. Helaas zag hij ditmaal “spoken op zet 27”. Uiterst oneerlijk, aangezien hij al de hele wedstrijd tegen een witte legermacht had aangekeken. Tel daar dan spoken bij op, en je noteert een nul voor zwart. 0-1.

Ludo leek lang best prima te staan een bord achter Jan, maar toch liep er richting het eindspel iets mis. Naar eigen zeggen wist Ludo wel dat het plan “iets met Pe4” moest zijn, maar kon hij niet uit de complicaties komen. Vervolgens ging het bergafwaarts. Kijk gerust even mee hieronder:  0-2.

Nog een bord verder speelde Jeroen op 5. Met zwart in een beetje een schuifopening kwam een soort Konings-Indische structuur op het bord. Een thematische breekzet met …b5 bleek achteraf een gat achter te laten op c6 waar zijn tegenstander maar al te graag naartoe sprong. Daarna brak zijn tegenstander Jeroens stelling hardhandig af, waarna het helaas alweer 0-3 stond !

Gaat Eindhoven dan nog een punt scoren, jawel! Maar eerst nog dit: Alessandro had al vooruit gespeeld en helaas ook verloren. Tja, geen lekkere start. Dus eigenlijk, chronologisch gezien, had ik dit als eerste moeten vermelden. Volgens Alessandro zelf speelde hij langer theorie dan het zelf te weten. Daarna koos hij een verkeerd plan met een paard, wat uiteindelijk betekende dat zijn tegenstander snel zijn stelling binnenkwam. Enfin, het staat dus nu 0-4.

Prettig, voor ASV, om al zo snel een matchpunt binnen te harken. Wij moesten daarentegen nog 4 volle punten scoren om überhaupt maar 1 matchpunt in Eindhoven te houden. En dat lukte bijna!

Beginnend bij mijzelf: ik speelde tegen een IM die nu onder de FIDE-vlag speelt. Ik had me mentaal voorbereid en ging er eens goed voor zitten. De partij was amper begonnen, of hij bood mij de kans op een dubbele aanval tussen twee pionnetjes. Eén op d4, en één op het beruchte b2. Wat doe je dan? U ziet het hieronder.

Jos op 2 speelde een toppartij. Lekker positioneel voordeeltje, meer ruimte, drukken op wat zwakke plekken. Ideaal voor Jos. Hij moest even geduldig blijven en het punt niet te snel rekenen, en dat deed hij dus ook niet. Zie ook hiervoor een fragment hieronder!

En dan René, weer bereid om in te vallen (wederom dank!). Hij speelde de vorige keer al een interessante partij, deze keer had ik echt geen idee wat er gebeurde. In een opening waar er heel veel geforceerd leek, met stukken op rare plekken, zag ik als toeschouwer zo snel niet hoe het verder moest. Iets daarna was de rook opgetrokken en zaten er zoveel gaten in de pionnenstructuur van beide spelers, dat zelfs het hout van een extra bord het niet op zou kunnen vullen. Uiteindelijk won René in het eindspel. Helaas heb ik er geen fragment van.

Tot slot Kiran. Ik had graag willen zeggen dat de spanning er hier vol in zat bij een score van 3-4, maar net als bij Alessandro heb ik verzuimd u te vertellen dat deze partij al klaar was voordat Jos of René klaar waren. Kiran kwam prima te staan, ik had zijn stelling wel willen hebben. Zijn tegenstander speelde creatief en zette hem onder druk. Het leek er op dat Kiran er wel uit zou komen, zelfs winstkansen had ! Toch bezweek hij onder de druk. Helaas, maar weer niet zonder kansen en zeker niet zonder strijd.

3-5 in het voordeel van ASV. Vol positieve punten, maar nog zonder matchpunten. Laten we hopen dat die snel komen!

Bram Klapwijk