Anderhalf jaar, meter, punt

De zon scheen uitbundig, deze 18e september 2021. Wij schakers hadden daar geen boodschap aan. Wij kropen, nog steeds op anderhalve meter afstand van elkaar, in een donker hol in Tilburg achter onze borden. Het was immers KNSB competitie. De eerste ronde van het seizoen, en vooral de eerste wedstrijd sinds anderhalf jaar. En geheel in stijl zouden we ook maar anderhalf punt scoren.

Eindhoven 2 heeft gekozen nogmaals de uitdaging van het derdeklasseschap aan te gaan. Twee jaar terug gingen in deze klasse zes wedstrijden kansloos verloren, en werden we ‘gered’ door de uitbraak van de coronapandemie. Dit jaar is ons team ongeveer even sterk, maar het lijkt erop dat de tegenstanders iets zwakker zijn. Zou het nu lukken onszelf veilig te spelen?

Onze eerste wedstrijd was tegen De Drie Torens. Een team met een iets hogere gemiddelde rating. Met name de top van dit team heeft hogere ratings, terwijl wij aan de staart wat meer ratingpunten in kunnen brengen, al zijn de verschillen niet eens heel groot. Het zal vaker het beeld zijn, vooral als we tegen eerste teams van een vereniging spelen. Je hoopt dan dat onze topborden de schade beperkt houden, en we onderin scoren.

Mooi bespiegelingen, toch? Ik houd ervan. Alleen komt het nooit uit zoals ik bedenk. Zo ook tegen De Drie Torens. Onze vier hoogste borden hielden enigszins stand, maar de vier laagste borden lieten het lelijk afweten. Het 6½ – 1½ verlies was dan ook verdiend. Ik kan het niet mooier maken.

Individueel:

Hans Bosscher op bord 1 speelde een puike partij. Hij verraste zijn tegenstander in de opening, die met veel moeite de schade beperkt hield. Hij kon op geen enkel moment het (lichte) surplus aan rating punten waarmaken, voor ons was het jammer dat Hans niet door kon drukken: remise.

Bas Friesen had op het tweede bord een voor hem kenmerkende stelling: stevig, maar gedrongen. Zijn tegenstander wist het ruimtevoordeel geduldig uit te buiten, en haalde kort na de tijdscontrole de buit binnen.

Jochem Berndsen had misschien wel de interessantste partij op bord 3. Lang had hij een gelijke stelling met zeker kansen, maar in de slotfase zagen de toeschouwers (hij was als laatste klaar) hoe de partij kantelde en Jochem met lege handen achterbleef.

Hans vd Hurk hield op bord 4 zijn tegenstander netjes op remise, ik heb weinig van deze partij gezien.

Walter Anema liet zich lelijk beetnemen op bord 5 toen hij twee stukken kwijtraakte voor een toren (eh, vroeger leerde ik dat dit de kleine kwaliteit werd genoemd, wordt die term nog gebruikt?). Het type stelling dat resulteerde was echter niet gunstig voor torens, wel voor lichte stukken, en daar wist zijn tegenstander wel raad mee.

De derde remise werd genoteerd door Nico Schellingerhout. Dat was al vroeg in de wedstrijd, toen onze man een remiseaanbod kreeg in een vrij doodse stelling.

Zelf had ik aan bord 7 plaatsgenomen. Mijn tegenstander offerde een pionnetje. Ik kon daarop kiezen mijn dame buiten spel te laten zetten, of mijn witveldige loper af te laten ruilen. Optimistisch dacht ik dat ik wel zonder mijn fianchetto loper kon, maar mijn tegenstander slachtte mij werkelijk op de witte velden. Onnodig, pijnlijk en iets waarvan ik bijna een week ziek ben geweest.

Invaller Jos van Rensen offerde op bord 8 wel heel optimistisch een paard om een mooi centrum te krijgen. Dat kreeg hij ook, maar bleek bij lange na niet voldoende compensatie.

Een valse start dus. De herkansing volgt gelukkig al snel. Dan gaan we ook als team afstand nemen van de anderhalf.

Hans Ouwersloot

De Drie Torens 1 Rating   Eindhoven 2 Rating Ronde 1