In ieder geval de beste van Eindhoven

In de eerste ronde van de KNSB-beker  mochten onze mannen aantreden tegen stadsgenoot WLC. Het werd weer eens tijd voor een succesje na de smadelijke nederlagen in de externe tegen Helmond en Veldhoven. Ook het bekerteam was al twee jaar op rij gelijk in de eerste ronde  uitgeschakeld door Het Zwarte Schaap (2011) en De Combinatie (2010). Het team bestaande uit Alessandro, Jos, Fred en ondergetekende was dan ook uitermate gemotiveerd. De ratings van onze tegenstanders gaven ook wel aanleiding tot enig optimisme. Op alle borden rond de 200 punten meer voor de onzen. Maar de stemming sloeg bij mij al snel om. Ik speelde blijkbaar de lijfvariant van mijn tegenstander en bereikte met wit ondanks schandalig veel tijdgebruik minder dan niets. Ik liet vervolgens mijn pionnenstelling versplinteren voor iets wat leek op koningsaanval, maar dat was slechts schijn. Zwart kon eenvoudig afwikkelen naar een gunstig eindspel. Niet alleen mijn eigen bord gaf reden tot zorg. Alessandro leek in slaap te zijn gesust door een wel erg rustige openingsopzet van zijn tegenstander. Ruw werd hij plots wakker geschud door een loperoffer op h6. De witte paarden huppelden vervolgens vrolijk de zwarte koningsstelling binnen waardoor Alessandro zich genoodzaakt zag zijn dame te geven. Alessandro had weliswaar 3 stukken voor de dame, maar wit had ook nog eens twee pionnen extra, meer tijd en Alessandro’s koning leek nog niet helemaal veilig. Ook Jos zijn koningsstelling leek niet echt safe. In een koningsindische pionnenstelling had wit traditioneel het initiatief op de damevleugel en zwart op de koningsvleugel. Het leek allemaal aardig dichtgeschoven maar er hing voortdurend een stukoffer op g4 in de lucht wat er in combinatie met de open h-lijn voor zwart toch gevaarlijk uit zag. Gelukkig stond Fred al snel goed. Hij nam een pion op e4 op de korrel wat door de witten werd genegeerd met als doel de zwarte rochade te verstoren. Een witte dame verschijn op g7, maar die kon eenvoudig geruild worden. Er resteerde een eindspel met een pion meer voor Fred wat hij gedecideerd uitspeelde. De tegenstander van Jos stelde intussen het stukoffer steeds uit, maar besteedde hier blijkbaar wel elke zet veel tijd aan, want hij kwam in enorme tijdnood. Hij offerde toen toch maar, maar het was al te laat. Waar dit een paar zetten eerder kansrijk was geweest kon Jos het nu eenvoudig opvangen. Toen Jos de winst aan het uitrekenen was constateerde hij dat de vlag van zijn tegenstander reeds was gevallen. 2-0 en dat leek het sein voor mijn tegenstander om vol voor de winst te gaan. Er volgde echter een aantal onnauwkeurigheden waardoor ik 2 geïsoleerde pionnen op kon lossen. Nog steeds stond zwart beter, maar hij durfde niet meer en bood zo waar remise aan. Soms heeft een hoge rating toch wel voordelen. Daarmee was de buit binnen. Bij Alessandro voltrok zich een soortgelijk scenario. Al was het hier Alessandro die zelf een goed getimed remiseaanbod deed na aarzelend spel bij zijn tegenstander. Daarmee werd het toch nog een ruime overwinning en plaatsing voor de volgende ronde.

Bas van de Plassche

KNSB bekerwedstrijd ESV – WLC                              3 – 1