Johan van Miltoernooi 2019

Henny Valks

Op zondag 19 mei werd het Johan van Mil-toernooi gehouden in Wijkgebouw Gestel aan de Boccherinilaan 6 te Eindhoven. Alle deelnemers waren te gast in het vaste speellokaal van de organiserende Eindhovense Schaakvereniging. Dit toernooi geldt tevens als het Open Persoonlijk Snelschaakkampioenschap van de NBSB en telt mee in de A-categorie voor de Grand Prix ranking. Internationaal Meester Hing Ting Lai wist het toernooi te winnen met de uitstekende score van 18 punten uit 19 partijen. Ook won hij de wisselbeker voor de beste speler uitkomende voor een vereniging aangesloten bij de NBSB. Als 2 e eindigde IM Ilja Schneider uit Duitsland met 17,5 punt en 3 e werd GM Erik van den Doel met 14,5 punt.

De grote winnaar, Hing Ting Lai
Ilja Schneider werd tweede
Op de derde plaats eindigde Erik van den Doel

Er namen dit jaar 23 spelers deel aan het toernooi, 11 minder dan vorig jaar. Hieronder 1 GM, 3 IM’s en 2 FM’s. De Eindhovense Schaakvereniging was met 9 deelnemers het beste vertegenwoordigd. 5 deelnemers hadden niet de Nederlandse nationaliteit. Er werden 19 ronden in één grote groep gespeeld met het uitgesteld Zwitsers systeem. Het speeltempo bedroeg 3 minuten per persoon per partij met een increment van 2 seconden vanaf zet 1. Internationaal Arbiter Mark Huizer had alles uitstekend onder controle en onder zijn leiding vonden er geen incidenten plaats. Zoals elk jaar verzorgde Walter Anema de indeling met behulp van het Sevilla systeem. Om 10.30 uur deed Henny Valks namens de organiserende vereniging het openingswoord en om 10.45 uur precies werd gestart met de eerste ronde. Door invoering van het uitgesteld Zwitsers konden de ronden elkaar snel opvolgen en dit zorgde ervoor dat de vaart er goed in zat. Nadat na elke ronde de uitslagenbriefjes ingeleverd waren, kon er direct begonnen worden met de volgende ronde. Na 10 ronden werd een pauze ingelast van 50 minuten waarin aan alle deelnemers een eenvoudige lunch werd geserveerd. Om 13.45 uur begon de 11 e ronde en na 19 ronden gespeeld te hebben kon de prijsuitreiking beginnen. Traditioneel gezien wordt deze verzorgd door de voorzitter van de NBSB, maar helaas was deze dit jaar verhinderd. Noodgedwongen nam Henny Valks de honneurs waar. Om 16.30 uur werd het toernooi afgesloten en werden alle deelnemers bedankt voor hun sportieve bijdrage. Al met al kunnen we terugzien op een geslaagd toernooi en zien we al weer uit naar de editie van volgend jaar.

De eindstand