ESV 4 – Drie Torens 2:    1-7

Bij voorbaat was duidelijk dat we het moeilijk zouden krijgen tegen de Drie Torens 2, aangezien zij een veel hogere rating hebben. Dat ratingverschil werd nog een stuk groter (360 punten), toen op het laatst Frits bij het 2de moest invallen en Nirupa hem verving (Nirupa, dank daarvoor !). Toch waren we in een aantal partijen niet kansloos en had de uitslag dragelijker kunnen uitvallen.

Zoals gezegd trad Nirupa op bord 1 in plaats van Frits aan. Erg dapper ! Tegen een ratingverschil van 800 punten was zij niet opgewassen. Frits had in vorige jaren van deze zelfde tegenstander 2x verloren, dus het was nog maar zeer de vraag geweest of we anders punten hadden gehaald.

Op bord 2 kwam Valentijn beter te staan. Een zet van hem waarna de verdediger van zijn paard op c3 aangevallen en verjaagd kon worden, leidde tot stukverlies en het binnendringen van de zwarte dame. Helaas ook een verlies.

Ivan redde de eer en won met zwart tegen een tegenstander met 300 ratingpunten meer !

Ron maakte in de opening niet de sterkste keuzes en zijn tegenstander wel. Hij kreeg nog wel aanvalskansen (zoals altijd), maar een vorkje op dame en toren was de nekslag.

Flip’s partij ging redelijk gelijk op, maar zijn tegenstander won een pion en had het initiatief, ook omdat Flip op een open e-lijn van zwart een achtergebleven pion op e3 had. Die pion ging er op een gegeven moment ook aan en na afruil van alle stukken, was het wel bekeken.

Paul verloor helaas ook

Luna speelde een gelijkopgaande partij en had remise in handen, maar maakte helaas een foutje.

Gelukkig verloren de teams die onderaan stonden, zodat we met vijf matchpunten praktisch gezien wel veilig staan. Niet verkeerd omdat we nog tweemaal tegen sterke tegenstanders moeten en een keer tegen een gelijkwaardige tegenstander (Stukkenjagers 5)

Ewout Snoeck

Elysia speelde ijzersterk. (Ik bewonder met name haar 22ste zet!) Ze verloor pas helemaal op het laatst door een kleine misgreep.  (red.)

Ronde 4

Eindhoven 4