Frans Kuijpers-een schakersleven

IMG_7912 (Medium) IMG_7917 (Medium) IMG_7924 (Medium) IMG_7926 (Medium) IMG_7932 (Medium)

Op 10 maart zag na 3 jaar hard werk het boek “Frans Kuijpers – een schakersleven” van de hand van Jules Welling het levenslicht. Jules presenteerde het boek diezelfde avond op de club.

Het kan worden gezien als een eerbetoon aan een van onze meest prominente leden. Het boek geeft een persoonlijk inkijkje in het schakersleven van Frans. Daarbij passeren vele internationale en nationale toppers de revue zoals Botwinnik, Donner en Timman. Maar ook geeft het en passant een deel van de geschiedenis van de club weer waarin Frans als speler en later als voorzitter een belangrijke rol speelde.

In zijn toelichting vertelde Jules dat het idee voor het boek was ontstaan als verjaardagscadeau voor Frans. Het begon echter steeds serieuzere vormen aan te nemen en naast dit eerste deel zal er nog een tweede deel  volgen met alle partijen van Frans.

Het boek zal voor vele clubleden mooie herinneringen oproepen en is bij Jules te verkrijgen voor de bescheiden prijs van 15 Euro. Het eerste exemplaar werd door ondergetekende als voorzitter van de vereniging aan Frans overhandigd.

In zijn dankwoord vertelde Frans doodleuk dat volgens hem zijn schaak carrière in 1980 was geëindigd omdat hij daarna geen toernooien had gespeeld. Wij weten wel beter, want Frans is nog steeds een gewaardeerd lid van het eerste en een geduchte tegenstander in de interne. En ik hoop dat dat nog lang zo blijft!

Bas van de Plassche

1 gedachte op “Frans Kuijpers-een schakersleven

1. Wat een fantastisch idee van Jules om een boek te schrijven over Frans Kuijpers en wat mooi dat het nu ook verschenen is. Complimenten voor alle moeite die Jules zich getroost heeft om dit tot stand te brengen. Ik wil uiteraard ook een exemplaar kopen voor mijn verzameling.
    Schaakgroetjes van Henny Valks.