ESV 4 – Helmond 2

Na een roerige voorbereiding in verband met de nieuwe Corona-maatregelen was ik blij dat we met een compleet team konden aantreden tegen Helmond 2. De eerste wedstrijd helaas verloren, maar nieuwe ronde betekent nieuwe kansen. Wu-Ji Kao, de enige met winst in de eerste ronde, was helaas verhinderd en nieuw lid Bart Stienen mocht zijn opwachting maken.
Na het uitwisselen van de opstelling kwam er een verrassende partij op bord 3 tevoorschijn. Elysia mocht met zwart aantreden tegen Gachatur Kazarjan, die in de jeugd met Eindhoven meedoet en ook meedoet in de interne competitie op maandag, maar in de seniorencompetitie meedoet met zijn oorspronkelijke club Helmond.

Aan bord 8 trad ons jongste teamlid Eric aan. Na een rustige opening overzag hij dat een dubbele aanval na een pionvork van zijn tegenstander niet werkte en verloor hij een stuk tegen een pion. Verder stond zwart ook wat actiever. Dat leidde er helaas toe dat er nog een pion afging en de stelling nog moeilijker. Met een kwetsbare koning ging hij naar de h-lijn wel uit het zicht van de zwarte toren, maar zette hij zich helemaal vast waardoor hij snel mat ging. Zie voor details de partij met annotatie van mij. 0-1 achter.

Aan bord 3 trad Elysia aan tegen Gachatur zoals al vermeld. Gachatur opende scherp en bracht een stukoffer dat Elysia aannam, maar met een ontwikkelingsachterstand had Gachatur veel aanvalskansen. Elysia probeerde nog lang daar onderuit te komen, maar moest uiteindelijk toch zwichten voor de veel actievere stukken. 0-2 achter.

Flip speelde met zwart op bord 7. Zijn verslag:
“Op e4 ging ik met e5 naar Russisch. Op zet 7 sloeg ik zijn loper op b3, waardoor na
axb3 de a-lijn voor Rob open kwam. Het ging lang gelijk op met druk op mijn koningsvleugel. Daarom lang gerocheerd. Toen verplaatste de aanval van wit zich naar de andere kant. Op de 22e zet mijn Dame op b6 geplaatst met de bedoeling Dames te ruilen. Daar ging Rob niet in mee, maar wel pion winst voor mij. Ik kwam toen wel erg onder druk te staan en ging teveel in de verdediging, waardoor ik fouten ging maken en sloot af met twee blunders achter elkaar.”
Voor details zie bijgaande pgn. Helaas al 0-3 achter.

Ikzelf kreeg met wit op bord 4 een Franse opening tegen die voor mijn gevoel beter had gekund, maar Fritz was daar achteraf niet negatief over. Wel kreeg zwart na de opening wat meer initiatief en ik dreigde een pion te verliezen. Ik had de keus tussen passief verdedigen of een agressiever h4. Uiteindelijk leidde dat wel tot een pion op h7 die echter onschadelijk gemaakt kon worden, maar er blijven twee ongelijke lopers over met een pion minder voor mij. Met een loper op de diagonaal d8-h4, een pion op e5 (overblijfsel van de Franse opening) en voor zwart pionnen op d5, e6 en f7 kon zwart eigenlijk niks. Na nog twintig zetten geschuif werd tot remise besloten. ½ – 3 ½

Albert speelde op bord 2 met wit. Zijn verslag:
“Ik speelde met wit op bord 2 een slechte partij tegen een gelijkwaardige tegenstander, die ik redelijk goed ken. In de opening verloor ik een pion. Dit was volledig onnodig, maar ik wist de stelling nog af te wikkelen naar een ongelijke loper-eindspel. Mijn tegenstander hield naast de ongelijke loper zijn dame op het bord en – na lang manoeuvreren – wist hij binnen te dringen in mijn koningspositie. Ik wist dit nog wel te verdedigen, maar ik zou nog een tweede pion verliezen en daarmee was het een verloren partij.”
½ -4 ½ . Helaas al verloren dus.

Bart Stienen speelde op bord 5 met wit. Zijn verslag:
“Wat een leuke verrassing om al mee te mogen spelen met de externe competitie als invaller voor Ron. Met zwart werd ik al snel uit mijn comfort zone gespeeld doordat ik in een konings-indisch terecht kwam wat niet onder mijn normale openingsrepertoire behoort. Op zich geen probleem maar aangezien mijn tegenstander wat beter bekend was met de opening die hij koos kwamen zijn stukken net wat handiger gepositioneerd wat uiteindelijk resulteerde in een niet te verdedigen f6 waarop het hongerige paard van mijn tegenstander al stond te azen om een vork op koning en toren te geven. Na een slimme uitruil van mijn paard in een soortgelijke positie met de toren door mijn tegenstander wat hem ook nog een extra pion en een betere positie opleverde was het hopen op een eventuele complicatie voor hem aan te brengen door zijn pionnen voor zijn koning te verstoren maar zover liet mijn tegenstander het niet komen door een combinatie van een pen, een dreiging van schaak met nog meer materiaal verlies en met als genadeslag de aanval van pion op gepende toren. Al met al een leuke en leerzame partij in mijn eerste externe competitie wedstrijd 😊”.
½ -5 ½.

Nirupa speelde op bord 6 met wit, zie bijgaande pgn. Er werd tot remise besloten in een stelling waar Nirupa wel een kwaliteit achterstond, maar wel veel actiever met ook matdreigingen bij de zwarte koning. Goed gedaan ! 1-6.

Hanz Martin was als laatste klaar. Het eindspel was razend interessant. Wit met een pion meer ( Twee meer op de koningsvleugel, maar een minder op de damevleugel.) Zwart met een paard en wit met een loper. Zonder hulp van de witte koning, kon de zwarte koning de witte pionnen op de koningsvleugel tegenhouden. Op de damevleugel ging de extra pion verloren, maar met zijn paard (en een witte  koning nog op de damevleugel) kon hij de twee pluspionnen incasseren, waarmee het remise werd. In bijgaande pgn details en annotatie van Hanz Martin. Eindstand 1½ -6 ½.

Pas na afloop zag ik dat we gemiddeld per bord 200 ratingpunten minder hadden. In dat licht bezien is 1½ -6½ nog niet eens zo’n gek resultaat.

Ewout Snoeck