Het vierde: zenuwslopend

Een aantal spelers van het 4e bleek nogal strijdlustig op mijn waarschuwing dat we een sterke tegenstander kregen. Het team was compleet tot zaterdagochtend 10,15 uur toen Pieter afbelde. Uiteindelijk toch nog op tijd Gerardo bereikt, die de plaats van Pieter innam. Vianen kwam inderdaad in een behoorlijk sterke opstelling; gemiddeld 130 rating punten meer dan wij. Het begon goed met een sterke aanval van Paul, waar Andry geen verweer op had. Even later wist Ton de aanval van Jos te weerstaan en werd tot remise besloten. Hans kwam  zoals gebruikelijk weer goed te staan en wist het deze keer wel goed af te ronden. Bij mij ging het deze keer wel mis. Het eindspel met loper +pion tegen toren leek te houden totdat ik na een schaakje de loper los moest laten en verloor. Rinus kwam in een eindspel terecht van Dame + 1 pion tegen Dame +2 pionnen; Door schaakjes te blijven geven kon hij plotseling  een pion terug winnen en werd tot remise besloten. Peter had in het begin een pion veroverd en leek beter te staan, maar in het eindspel miste hij een paar keer de beste voortzetting en tot overmaat van ramp raakte hij door een onachtzaamheid plots een toren kwijt. Karel wist zijn iets betere stelling langzamerhand steeds verder uit te bouwen en toen zijn a-pion op promoveren stond gaf zijn tegenstander op. Het stond inmiddels 4 – 3 voor ons en alleen Gerardo was nog bezig. Een remise was voldoende en hij had 3 pionnen en een loper tegen 2 pionnen en een paard en daarnaast had zijn tegenstander nog een kwartier en Gerardo nog een half uur. Waar hij aan dacht weten we niet, maar hij dacht langer dan een kwartier na  en toen beide nog 5 minuten hadden, kwam hij zelfs slechter te staan. Uiteindelijk werd het op het nippertje toch remise en slaakten wij een zucht van verlichting. Omdat de Combinatie nipt heeft gewonnen van Kemppion staan we nu met twee andere op 5 punten. Het kan dus nog spannend worden, maar de kansen voor behoud stijgen.

Flip Stomps

Eindhoven 4 1553 Vianen/DVP 2 1680 4½-3½