Eindhoven 2 kampioen

Om zeker te zijn van het kampioenschap moest er gelijk worden gespeeld tegen WLC en zo geschiedde. Ankit speelde zijn wedstrijd aan bord 4 met wit vooruit en wist met de fraaie zet Lh6 de partij te winnen. Zie de rubriek Partijen.

Met deze 1-0 voorsprong op zak en de wetenschap dat we aan 3 bordpunten genoeg hadden, gingen we vol goede moed van start, hoewel er bij sommige teamgenoten een gezonde spanning aanwezig was. Frits aan bord 6 eindigde zijn partij als eerste door een remiseaanbod te accepteren. Hij had met wit een actieve stelling bereikt en won zelfs een belangrijke centrum pion. Zwart kreeg hiervoor compensatie over de f-lijn en eveneens actief stukkenspel. Frits vertrouwde de stelling niet helemaal en besloot al vroeg om geen risico te nemen. (1,5 – 0,5)

Jan Toorman (bord 7) speelde tegen voormalig clubgenoot Jan Mascini een Hollandse partij, wat voor Jan T. toch niet bij het normale repertoire hoort. Toch verliep de openingsfase goed voor hem en werd er adequaat gereageerd op de d5 manoeuvre. Toen zwart Pd2 kon spelen en Te1 werd er materiaal gewonnen en was de partij eenvoudig uit te spelen. (2,5-0,5)

Hans vd Hurk kreeg vroeg het initiatief met wit op bord 2 en drukte met Lg5 op pion e7 en had daarnaast ook de d-lijn in handen. Hij besloot a4 te spelen om de structuur c6-b7-a7 aan te tasten, maar zijn tegenstander verdedigde uitstekend en wist zijn stelling te bevrijden. Het eindspel wat daaruit ontstond was in evenwicht en hier werd het punt gedeeld. (3,0-1,0)

Op dat moment hebben zowel Bas als ik een eindspel wat we niet meer kunnen verliezen (sterk paard tegen zwakke loper), maar waar de winst toch ook wel erg moeilijk te bereiken is. Het verstandigste is dan ook om op beide borden het punt te delen en elkaar te feliciteren! (4,0-2,0)

Twan had een leuke partij met zwart op bord 5 met tegengestelde rochades en beide spelers gingen vol in de aanval. Het leek er al vroeg op dat Twan eerder zou zijn vanwege de open h-lijn, bovendien offerde zijn tegenstander een kwaliteit om zijn aanval op gang te houden. Helaas mist Twan de laatste tijd wat wedstrijdritme en blunderde een stuk weg. Gelukkig kan je in dat type stellingen nog wel hopen op praktische tegenkansen. Wit wikkelde af naar het eindspel, wat met een stuk meer eenvoudig te winnen was. (4,0-3,0)

Onze eerste bordspeler Hans besloot met zwart zijn tegenstander een dubbelpion te bezorgen op c3 en c4, maar moest hiervoor het loperpaar opgeven. Wit kreeg steeds meer ruimte en er kwam een interessant eindspel op het bord (LL + 2 pionnen tegen PL + 2 pionnen). Voor de toeschouwer lijkt er dan in eerste instantie een ‘eenvoudige’ remise te zijn, maar hoe langer je naar zo’n stelling kijkt hoe meer er in zit. Helaas had Hans al veel tijd gebruikt en ging hij door de vlag. (4,0-4,0)

En met die stand kunnen we terugkijken op een mooi seizoen en hopen dat we ons volgend jaar wél kunnen handhaven in de derde klasse.

Jeroen van de Put

Eindhoven 2 1999 WLC 1867 4-4