Helmond 2 – ESV 4

Onze tweede wedstrijd uit en met het debuut van Seyma Karabacak. Hiermee hadden we drie speelsters en vijf jeugdleden in ons team. Dat komt niet vaak voor ! Omdat ikzelf als laatste klaar was, heb ik alleen iets meegekregen van de partij van Seyma. Daarover later wat meer.

Op bord 1 speelde Ethan met wit een verdienstelijke remise met nog wel wat stukken op het bord maar een gelijke stand en weinig aanknopingspunten. Zie de partij. ½ – ½ .

Op bord 2 speelde Freek met zwart. Zijn tegenstander opende voorzichtig en Freek kreeg voldoende ruimte, maar kon die toch niet benutten. Zijn tegenstander kreeg een vrijpion op d5 die hij goed kon verdedigen en daarna nog kon opschuiven naar d7 omdat Freek met zijn dame op a2 een pion pakte. Dat werd hem uiteindelijk fataal en hij verloor. Zie de partij. 1½ – ½

Op bord 3 speelde Elysia met wit een goede partij. Haar tegenstander dacht een mooie zet te hebben voor stikmat maar Elysia kon het veld met de dame op f4 dekken met tegelijk een tegenaanval op f7. Na ruilen stond ze een pion voor. Toen haar tegenstander een vork met het paard toeliet verloor hij ook nog de kwaliteit en gaf op. 1½ – 1½. Zie de partij.

Op bord 4 speelde Nirupa. In het middenspel kreeg haar tegenstander een overwicht op de damevleugel waar ze moeilijk onder uit kwam en uiteindelijk verloor. Zie de partij.
2½ – 1½.

Op bord 5 wist Ron mooi te winnen. 2½ – 2½

Op bord 6 kreeg Seyma in het eindspel wel winstkansen, maar uiteindelijk werd het een remise 3 – 3

Op bord 8 speelde Flip met zwart tegen een sterkere speler. De eerste zetten waren: 1.d4 Pf6  2.Pf3 g6  3.Lf4 d6  4.e3 Lg7  5.Ld3 0-0. De hele verdere partij bleef het gelijk op gaan. Na de 35e zet was de situatie zo dat ze beiden zeven pionnen hadden, waarbij alleen de e-lijn open was. Flip een dame en zwarte loper, hij een dame en een paard. Het leek Flip te riskant om daar nog iets te proberen en ze besloten tot remise.
3½ – 3½

Ik was op bord 7 de laatste partij en mij bewust dat de stand gelijk was. Ik kwam moeilijk uit de opening na 1.e4 e5  2.f4 ef4: waarna ik de pion op f4 niet met g5 dekte en wit een actieve stelling kreeg met een centrum met e4 en d4. Langzamerhand kon ik daar wel onderuit en alle dreigingen pareren. Dat kostte me wel veel tijd (What’s new). Daarom moesten de laatste zetten te snel gespeeld worden waardoor mijn dame in de knel kwam en ik deze zou gaan verliezen, maar ook al door mijn tijd heenging. Helaas mijn partij en de match verloren dus : 4½ – 3½.

Niet echt een schande tegen een team met een hogere rating, maar wel jammer want we waren dichtbij.

Ewout Snoeck