Zwaarbevochten en belangrijke overwinning op Venlo van ESV 1!

Dit was een zeer belangrijke match voor ons eerste team: een overwinning tegen deze sterke concurrent zou een goede opsteker zijn, terwijl een nederlaag verder ploeteren zou betekenen. Maar het werd dus een nipte overwinning en daar moest behoorlijk hard voor gestreden worden. Het zat ons bepaald niet tegen, want met een 3-3 stand moest Bas nog maar zijn voordeel zien vast te houden tegen talentje Max en stond Jos 2 pionnen achter in een toreneindspel. In deze match verving ik Alessandro als teamcaptain, en ik was bang dat het mis zou gaan, en dat we met een kleine  nederlaag het strijdtoneel zouden moeten verlaten. Wel zag ik dat aan elk bord voor het maximale resultaat gestreden werd, en meer kan je eigenlijk niet verwachten van de spelers. Bas hield het hoofd koel en wist het jeugdtalent te bedwiningen en Jos wist tegen de verwachting in het toreneindspel te houden. Pfff toch een overwinning in the pocket!

Bas dwong vanuit de opening zijn tegenstander zijn wil op. Max moest naar adem happen, maar hij blijkt erg creatief ook in moeilijke stellingen. Bas deed het iets “te nauwkeurig” en Max kan aardig opkrabbelen. Max leek zelfs iets beter komen te staan, maar kreeg problemen met zijn toren op d5 die ingesnoerd werd door het paard op d4. Dit paard keek ook nog eens naar de pionnen c6 en e6. Kat in het bakkie denk je dan, maar deze kat in het nauw maakte nog een aantal rare sprongen. Met een creatief (gedwongen) stukoffer tegen twee pionnen was het nog behoorlijk lastig om goed af te wikkelen. Pas in de latere tijdnoodfase (biyoyomi) kon Bas de zwarte pionnen veroveren. Hij had daarna enige tijd nodig om op adem te komen. Het is duidelijk dat Max een groot schaker gaat worden!

Luuk speelde een voor hem vertrouwde Siciliaanse variant, namelijk de Taimanov. Ingewijden weten echter dat de variant die hij graag speelt tot moeilijkheden kan leiden. Lang ging hij kreupel door het leven en moest hij met zijn koning een verre vrijpion zien te stoppen. Toen een zwarte pion veroverd ging worden gaf ik weinig meer om de zwarte stelling. Luuk speelde echter stug door en wist een mooi (en belangrijk!) halfje te scoren.

Julien zag ik een Wolga spelen waarin wit een mooi centrum krijgt, maar zwart vrijpionnen op de a- en b-lijn. Zeer tweesnijdend, en volgens theoretici mogelijk beter voor wit. Hoewel erg boeiend kwam het in deze partij niet uit de verf, en de zwarte pionnen bleken behoorlijk mobiel. De witte loper kwam klem te zitten en de zwarte paarden huppelden de witte stelling binnen. Dit bleek te veel voor de witte stelling en Julien moest de strijd staken.

Ankit kreeg een moeilijke opening en middenspel voorgeschoteld. Hij leek zich aardig te verweren en na zijn kwaliteitsoffer kreeg hij wat druk en kansen tegen de witte koning. Echter niet onbelangrijk was dat zijn damevleugel pionnen zeer kwetsbaar werden en na verlies kwam langzaam de c-pion naar voren. Ankit bleef creatief tegenspelen, maar wit weerde alle dreiginkjes koel af waarna de c-pion te veel materiaal ging kosten.

Frans speelde met wit tegen een Russin die een Franse opstelling koos. Sterke blokkade op e5, maar voor zwart aktief spel op de f-lijn. Ook hier bleek een pionnetje heel belangrijk, want Frans liet het zwarte centrum oprukken, maar veroverde wel de belangrijke a-pion. Het zwarte centrum kwam niet ver, maar de a-pion bracht hem daarna wel de overwinning. Zo zie ik Frans graag spelen: pragmatisch en sterk!

Over de partij van Jos zal ik niet te veel meer zeggen, want dat kan te pijnlijk worden. Normaal leest hij zijn tegenstanders de les in toreneindspelen, maar nu ging het andersom. Zijn toren kwam totaal verkeerd te staan: passief en kwetsbaar, terwijl wit met koning en toren kon gaan oprukken. Wit dacht het eenvoudig te kunnen doen met 2 pionnen meer, maar toen kwam de zwarte koning weer tot leven. Een laatste onnauwkeurigheid van wit en Jos kan het precies op 1 tempo remise houden. Ook dit een belangrijke remise voor ESV!

Erika heeft weer zin in schaken, en dat is leuk om te zien. Het was geen overtuigende overwinning, maar wel een konsekwent gespeelde partij. Haar tegenstander hielp mee eerst door in tijdnood te komen en daarna door zijn partij te verliezen. Juist toen hij zo slecht stond speelde hij sterk tegen, maar het was toch te laat en door nauwkeurig spel kon Erika het punt binnenhalen.

Fred speelde ditmaal aan het laatste bord. Het ontbreekt hem aan routine, en hij is vooral ook bezig om zijn aanstaande huwelijk te plannen, en daar komt best redelijk veel bij kijken. 😉 Zijn tegenstander bleek theoretisch goed onderlegd, want de voor Fred onbekende stelling na een dubbelfianchetto bleek voor de witspeler gesneden koek. Met een tactische wending won wit een pion, maar is dat genoeg voor de winst? De damevleugelpionnen gingen in de doos en vervolgens kon Fred dames ruilen. Het toreneindspel met op een vleugel 4 tegen 3 lijkt dan makkelijk remise, maar pas op: ene Karpov heeft zijn tegenstander toch een keer weten te verschalken, dus het is zeker niet gemakkelijk. Freds h7-h5 is daarom erg belangrijk, en daarna sprong onze Duitse vriend nog hoog en laag, maar kon er niet doorkomen. Na de leuke gepointeerde zet f7-f6 gingen alle pionnen van het bord. Ook dit was samen met de remises van Luuk en Jos een hardbevochten remise, die mede zorgde voor een mooie overwinning.

Cpt. Fred Hallebeek

Venlo 2206 Eindhoven 2239