Dubbelschaak 1 – Eindhoven 1

Na alle rampspoed dit seizoen was het duidelijk dat we moesten winnen tegen Dubbelschaak om degradatie te voorkomen. De ambiance voor de wedstrijd was uitstekend in Grandcafé Rembrandt, het sfeervolle clublokaal van Dubbelschaak.

Op bord 8 probeerde ik direct na de opening op een creatieve manier van een slechte loper af te komen. Op zich positioneel volkomen verantwoord maar tactisch niet correct omdat door een handige manoeuvre mijn tegenstander ervoor zorgde dat overige stukken niet meer goed samenwerkten. Het zag er op het eerste oog allemaal niet zo ernstig uit, maar het was mij duidelijk dat het heel gemakkelijk spelen was voor mijn tegenstander en dat ik moeilijk tot tegenspel zou komen. Ik besloot daarom niet te wachten met remise aan te bieden. Bij de analyse achteraf bleek dat ik de situatie goed had ingeschat: mijn tegenstander kon risicoloos op winst spelen en hoewel hij dat niet zo inschatte toen hij remise aannam, had hij dat enkele zetten later ongetwijfeld wel ingezien.

Even later kwam Frans op bord 3 remise overeen met zijn tegenstander. Zijn tegenstander had de openingsproblemen goed opgelost en er bleef te weinig over om op winst te gaan spelen.

De volgende remise kwam van Mykola op bord 4. Hij moest een gevaarlijk gambiet bestrijden tegen een tactisch sterke tegenstander. Mykola wist de gevaren goed te bestrijden maar het kostte hem wel heel veel bedenktijd. Met nog weinig minuten over op de klok en geen reële winstkansen, bood hij remise aan wat na lang nadenken door zijn tegenstander geaccepteerd werd.

Inmiddels zag het er op de andere borden minder goed uit. Jos had op bord 7 een tijdrovende manoeuvre uitgevoerd om het loperpaar te winnen. Hij won het loperpaar maar zijn nauwkeurig spelende tegenstander wist via een open c-lijn de samenwerking van de stukken van Jos te verstoren. Jos verweerde zich zo goed als hij kon maar wist niet los te komen en verloor.

Op bord 2 sloeg Luuk vanwege de situatie op de overige borden een remise-aanbod van zijn tegenstander af. Helaas vergde hij teveel van zijn stelling bij zijn winstpogingen. In tijdnood werd zijn koningsstelling via een venijnige e6 opstoot verzwakt en kreeg hij twee stukoffers te verwerken. Daar wist Luuk geen goed antwoord op te vinden waardoor we op een 1½ – 3½ achterstand kwamen.

Op bord 6 speelde Erika een spannende partij. Ze kwam met zwart goed uit de opening en leek in het middenspel goed te staan hoewel de meningen van de stuurlui aan wal verdeeld waren over de omvang van haar voordeel. Zover ik kon zien speelden zowel Erika als haar tegenstander goed en kwam het aan op een spannende tijdnoodfase in een gecompliceerde stelling. Daar moet iets misgegaan zijn want Erika verloor.

Hiermee was de wedstrijd verloren maar Bas en Ankit hebben nog lang geprobeerd de einduitslag dragelijker te maken. Ankit was op bord 5 uitstekend uit de opening gekomen en had via nauwkeurig spel een pion gewonnen. Helaas speelde hij de afwikkeling naar een eindspel iets minder nauwkeurig waardoor zijn tegenstander tegenspel kreeg en de pion terug kon winnen. Ankit heeft van alles geprobeerd om zijn tegenstander in het eindspel weg te spelen maar het mocht helaas niet baten waardoor de partij in remise eindigde.

Bas speelde op bord 1 een interessante partij. Hij neutraliseerde de activiteit van de stukken van zijn tegenstander waardoor langzaam maar zeker zijn betere pionnenstelling een rol ging spelen. Er werden echter veel stukken en pionnen geruild waardoor het veel precisie vergde om winstkansen te behouden. Het leek allemaal net te lukken totdat zijn tegenstander in hoge tijdnood via een schijnoffer nog een pion wist te ruilen. Het resterende toreneindspel was theoretisch remise maar Bas wist zijn tegenstander nog flink aan de tand te voelen. Het mocht echter niet baten waardoor ook deze partij in remise eindigde en de eindstand 2½ – 5½ werd. Hierdoor kunnen we ons alleen theoretisch nog redden van degradatie.

De vraag die bij iedereen leeft (ook bij onze tegenstanders in deze poule) is hoe het mogelijk is dat het op rating sterkste team het zo moeilijk kan hebben. Tegen enkele leden van het team van Dubbelschaak gaf ik aan dat onze poule (2D) veel sterker is dan de andere poules. Dat was de afgelopen jaren inderdaad zo, maar toen ik voordat ik dit verslag ging schrijven de ratings van andere tweede klassen KNSB naging bleek dat niet te kloppen. Het schaken in de breedte is de afgelopen jaren in Nederland enorm gegroeid. We zien het ook in de klasse 2D waarbij eigenlijk elk team van elk ander team kan winnen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende uitslagen:
Stein – ESV 2½ – 5½,  Dordrecht – ESV 5½ – 2½,  Dordrecht – Stein 2½ – 5½.

We krijgen nu de andere twee teams die het zwaar hebben in deze poule in de laatste twee ronden. Daarin zal het echt moeten gebeuren.

Alessandro Di Bucchianico

Dubbelschaak ’97 2119 Eindhoven 2176