ESV 3 – de Kentering 1

Tot mijn verrassing werd ik 10 november gebeld door Martie van der Sanden van de Kentering inzake een bekerwedstrijd die op het programma stond tussen onze verenigingen. Zit je nog na te genieten over ons vorige optreden tegen de Kemppion, dan krijg je opeens te horen dat – in Eindhoven!! – de 2e  ronde gepland is en dat deze wedstrijd uiterlijk 16 november gespeeld moet zijn. Gelukkig is de NBSB wedstrijdleider de beroerdste niet en gaf hij toestemming om de wedstrijd op 18 november te spelen.

De Kentering bleek toch iets sterker te zijn als ik verwacht had, want hun 1bordspeler bleek een rating van 1972 te hebben en Philippe (zwart, bord 1) had een zware taak; hij plukte een pion, maar moest daarvoor een verzwakking op zijn koningsstelling dulden. Zijn tegenstander maakte daar goed gebruik van door met toren en dame mat te dreigen en Philippe werd gedwongen om de dames te ruilen en af te wikkelen naar een iets slechter eindspel, dat hij echter behendig remise hield.

Onze beide witspelers, Eric Wijsman (bord 2) en Loet Versfeld (bord 4) hadden de hele partij een duidelijk overwicht en het was slechts wachten op een (goede) afloop en die kwam er ook.

Gerardo (zwart, bord 3) kwam – via een moeilijke opening – in een eindspel met pluspion terecht, waarin hij ook nog eens 2 aaneengesloten vrijpionnen had en ook hij kon dit bekwaam naar winst afwikkelen.

Albert Coenen

Beker Ronde: 2; Datum: 2013-11-18