(Link naar het verslag van HSC)

Helmond zet Eindhoven te schande

Vol vertrouwen gingen we de wedstrijd tegen Helmond tegemoet. Een te verwachten uitslag zou 6-2 zijn en als het wat minder goed ging, oke, dan zou 5-3 ook wel kunnen. Een verlies leek totaal niet tot de mogelijkheden te behoren. Maar de bal – de stukken in ons geval – kan raar rollen.

Op bord 1 deed Bas zijn plicht en met konsekwent spel werd het witte centrum aangetast en kon later materiaal worden veroverd. Een mooie overwinning dat smaakt naar meer.

Frans deed zijn best om na een betere opening en middenspel het eindspel te verzilveren. Zoals hij het speelde lukte dat net niet.

Jos keerde het witte initiatief op de koningsvleugel, alleen snoepte de witte dame wel een pion op g6 mee. Gauw werd die brutale dame teruggedrongen. Tegen Jos is het niet eenvoudig om met zo’n pluspion te winnen. Zijn loper op e8 leek passief maar verdedigde de eigen pion op h5 en viel ook de witte pion op a4 aan. Zo werden de witte stukken gebonden en was er geen doorkomen aan.

Fred kreeg een Franse Rubinstein tegen. Zwart behield het loperpaar ten koste van een paar tempi. Fred rocheerde lang – met Chessbase online bij de Griek kwam ik er achter dat dit niet eerder is gespeeld – en gooide met d5 de beuk er in. Zwart snoepte deze pion, maar alle witte stukken waren ontwikkeld en zwart kan na Lb5+ Kf8 niet meer rocheren. Heel goede compensatie dus. Op de koningsvleugel ging het lekker verder met g4-g5 en tot slot Pd7 met beslissende dreigingen. Er was geen verdediging meer voor de zwarte koning en elke zet van zwart zou verliezen. Tot mijn grote verbazing kwam er toch een zet! In tijdnood dacht ik dat dit nog sneller zou verliezen omdat de toren op d8 nu ongedekt stond. Dus Dxd8+…. helaas er stond een dame op a5 die ook meedeed door Dxd8 te doen. In plaats van ondekbaar mat, stond wit een dame achter. Een ongelooflijk en totaal onlogisch einde van een op zich goede partij. Gezien de gelijk opgaande strijd op de andere borden was deze partij cruciaal voor de overwinning. Ipv 4-2 stond het namelijk nu 3-3, met twee mindere stellingen!

Ankit kreeg een zeer tamme Spaanse ruilvariant tegen met b3. Er zit geen enkel voordeel voor wit meer in, maar niet verliezen was blijkbaar het doel. Door nauwkeurig te blijven verdedigen kon onze Ankit er niet doorheen komen en werd het remise.

Erika deed haar best de ervaring van Fred te kopieren. Met een enorm elo-surplus verliezen van een volstrekte outsider. Wat overkomt ons? Geen enkele schaker kan natuurlijk onderschat worden, en ook de 2000- categorie speelt wel eens een toppartij. Maar het blijft wonderlijk om met 270 elopunten meer niet te winnen, en nog erger te verliezen. Na een combinatorisch middenspel rekende Erika met Lb5+ c6 Pxc6 op voldoende compensatie. Echter met Pc2 en Pxa1 ging er ook bij wit een toren verloren. Het witte paard op a1 bleek in leven te blijven en dat liep dus niet goed af voor wit. Ondanks lang doorspelen slaagde haar tegenstander om de technische klus af te ronden. Deze tweede grote teleurstelling kwamen we niet meer te boven.

Jan Veerman leek het met zwart moeilijk te krijgen, want pion d6 was een langdurige zwakte. Echter door aktief spel via de c-lijn vond hij toch voldoende compensatie en werd de partij remise.

Jan Cox leek lange tijd op voordeel te kunnen buigen, maar het was niet voldoende voor de winst.

Napratend aan de bar hebben we plechtig moeten beloven nooit meer van Helmond te verliezen en volgend jaar te zorgen voor een revanche. Sommige stamgasten spraken over opzeggen lidmaatschap of het einde van de schaakclub, maar dat gaat toch net iets te ver.

Ergste van alles: de hoop en kans op een promotie lijkt nu verdwenen te zijn.

Fred Hallebeek

T Eindhoven 2176 HSC Helmond 2058
1. FM Bas van de Plassche 2400 FM Ruben Venis 2272 1 0
2. IM Frans Kuijpers 2240 Hugo Faber 2070 ½ ½