Erop of eronder voor ESV3

Het jaar 2022 werd door het derde team van Eindhoven afgesloten met een strakke overwinning op Dubbelschaak. Daarmee stonden we slechts één puntje achter op De Combinatie. In de vijfde ronde moest ESV 3 het opnemen tegen het lager geplaatste RDS waar vorig seizoen nog eenvoudig van werd gewonnen. De Combinatie trof in deze ronde Maastricht, dat op rating het sterkste team uit onze groep is. Met een beetje hulp van Maastricht, waar wij al van hadden gewonnen, zou ESV 3 de eerste plaats van De Combinatie kunnen overnemen. Daarnaast stond Helmond voor aanvang van deze ronde in wedstrijdpunten met ons gelijk, maar met een bordpuntje minder. Mocht Helmond deze achterstand in bordpunten inlopen, dan zouden we in de volgende ronde in een onderling duel met hen kunnen afrekenen. Het doel was duidelijk, maar dan moest er nog wel even een compleet team gevormd worden. Al snel kwamen er drie afmeldingen binnen en moest ik dus opzoek naar twee invallers. De eerste invaller werd snel gevonden in de persoon van Karel Jeurissen, maar de tweede was lastiger te vinden. Na een aantal keer ‘nee’ op rekest gekregen te hebben, realiseerde ik me dat ESV 4 een vrije ronde had. Met deze nieuwe visvijver in het oog werd de tweede invaller snel gevangen: Elysia wilde graag met het derde meespelen.

Vol goede moed namen we op zaterdag plaats achter de borden. Op enkele borden na was het ratingoverwicht ruim in ons voordeel. De partij van Loek was als eerst klaar. Met wit had hij een eenvoudige middag. Al snel wist hij in een zeer gunstig eindspel te komen met een pluspion en een handjevol lichte stukken. De materiele voorsprong werd langzaam uitgebreid naar twee pionnen en toen een van die pionnen dreigde door te lopen naar de achterlijn hield zwart het voor gezien. 1-0

Het volgende resultaat liet iets langer op zich wachten. Rond de klok van drie eindigde mijn partij. Op het zevende bord moest ik de Veresov aanval bestrijden. Een aantal maanden geleden had ik hier een filmpje over gekeken. Ik herinnerde me dat wit graag snel ruimte wil pakken met de breekzet e4. Mijn tegenstander koos echter een rustiger plan met e3 en deed vervolgens een reeks mindere zetten op de damevleugel, wat mij het loperpaar en een ruimtevoordeeltje opleverde. Vervolgens dacht mijn tegenstander de druk in het centrum wat te verlichten, maar had daarbij een tactisch motief gemist. Dit leverde mij een kwaliteit op en een vervelende penning op het witte paard op d4. Vanwege deze penning kon wit zijn stukken niet meer activeren en moest hij steeds oppassen voor de zet e4. Toen het paard eindelijk uit de penning stapte, kon ik de dame en toren ruilen. Met mijn overgebleven toren wist ik eenvoudig een vrijpion op de a-lijn te creëren die niet meer te stoppen was. Dankzij deze vliegende start stonden we om drie uur al met 2-0 voor.

Een rondje langs de borden gaf me goede hoop op een mooi resultaat. Karel stond een paar pionnetjes voor en was met een toren ver de vijandelijke stelling binnen gedrongen. Jos stond een stuk voor. Ivan had een mooie stelling, maar had alleen wat weinig tijd. Elysia had een klein ruimtevoordeeltje, maar leek op remise af te steven. Alleen Jan en Dennis stonden wat minder.

Als derde eindigde de partij van Dennis. Hij vatte zijn partij als volgt samen:

“Wij kwamen al snel in voor ons beiden onbekend terrein. Lang bleef alles op het bord tot de pionnen op f4, e4 (wit) en f5 en e5 (zwart) kwamen. Tempo lag bij mij. Ik zag dat ik een pion kon winnen, maar dan wel ten koste van mijn mooie gefianchetteerde zwartveldige loper. Doordat ik een zettenvolgorde zag die uiteindelijk met Dg7 alles netjes dekte besloot ik het te spelen. Achteraf niet de beste keuze. Zijn lopers werden sterker en sterker. Plots verloor ik door een blunder mijn pluspion, maar nog veel erger: de al kwetsbare zwarte velden werden daardoor helemaal het terrein van mijn tegenstander. Een vervelende stelling om te verdedigen wat wonderwel nog best ging. Maar ja, dan moet je niet ineens de witveldige loper en prise zetten. Partij direct over….. Al met al een partij met fouten van mezelf die ik niet van mezelf gewend ben. Mijn voornemen: meer partijen gaan spelen! Dus wie daagt me uit op chess.com (kuikie)?”

Het tij in de wedstrijd begon langzaam te keren. Alleen Karel stond nog duidelijk beter. Toch wist hij het nog heel spannend te maken voor de partijdige toeschouwer. Op zet 38 met nog tweeënhalve minuut op de klok vergat hij de klok in te drukken. Gelukkig deed de tegenstander een zet en wist Karel toch nog op tijd de veertigste zet te halen. Net toen we het punt al bijna hadden genoteerd, liet hij zich foppen en moest een dame en toren geven voor twee torens. Achteloos gaf zijn tegenstander een schaakje, maar dat bleek de verliezend zet te zijn. Karel twijfelde niet en greep dit buitenkansje met beide handen aan. 3-1

Ondertussen had Ivan in gierende tijdnood wat mindere zetten gedaan. Dat kostte hem een kwaliteit en een vervelende zwarte toren in zijn stelling. Met zijn paard en dame probeerde hij nog wat pionnen te snoepen, maar moest helaas zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Dat bracht de stand op 3-2. Uit de laatste drie partijen zou nog anderhalve punt gescoord moeten worden voor een overwinning. Het leek er even op dat er kansen waren, maar die hoop werd snel achterhaald door de werkelijkheid.

Op het derde bord verloor Jos met zwart zijn partij waarin hij volledig gewonnen had gestaan. Op de 13e zet had hij een stuk buit gemaakt in een combinatie waar wit een pion op b7 had gekregen. Hij had geen haast om deze pion terug te winnen en besloot eerst al het tegenspel van wit op de damevleugel af te stoppen met a5-a4. Helaas blunderde hij met 24. axb3 zijn stuk weer terug en resteerde hem niets anders dan een slecht eindspel te keepen. Volgens Stockfish slaagde hij hier best aardig in, maar wit liet een aantal goede voortzettingen achterwege. Op de 49e zet heeft hij een ongeveer gelijke stelling op het bord, maar gaat jammerlijk in de fout met Tg1+ in plaats van Tc2+. Hierdoor kreeg wit de gelegenheid om een matnet te vlechten en moest Jos helaas de handdoek in de ring gooien. 3-3

Ook Jan had niet zijn beste middag. Al in de opening verwisselde hij twee zetten. Terwijl hij het verkeerde stuk aanraakte, zag hij het al. Even later zag zijn tegenstander het ook en wist een pion te winnen. Jan wist zich nog lang staande te houden, maar in een eindspel met een paard tegen een loper en een pion minder leverde zetdwang nog net een nul op. 3-4

Als laatste was Elysia nog bezig met het vertonen van haar eindspelkunsten. In de opening had ze een klein ruimtevoordeeltje in het centrum gekregen, maar helaas kon ze niet verhinderen dat zwarte bijna alle stukken ruilde. Een remiseaanbod wees ze resoluut van de hand, wat resteerde was een lopereindspel met enkele pionnen. Zwart had een verdedigende stelling ingenomen en bleef wachtzetjes spelen met zijn loper. Door middel van zet dwang wist Elysia haar koning in de zwarte stelling te krijgen. Helaas had zwart nog net genoeg velden voor zijn loper om te blijven wachten. In een uiterste poging offerde Elysia haar loper om zo de zwarte koning los te krijgen van de zwarte pionnen. Dit leverde haar twee verbonden vrijpionnen op en heel even hoopten we op een mooie overwinning. Helaas konden de zwarte koning en loper de witte vrijpionnen in bedwang houden en moest Elysia naar zet herhaling berusten in een remise.

Na een middag zwoegen en zweten stond eindstand van3 ½ – 4 ½ op het scorebord. Helaas een verlies met de kleinst mogelijke marge. Enerzijds hadden we pech dat Jos zijn gewonnen stelling niet wist te verzilveren, maar anderzijds hadden we evenveel geluk dat Karels opponent grondig in de fout ging. ’s Avonds werd er nog wat extra zout in de wonden gestrooid toen bleek dat onze beide concurrenten punten hadden laten liggen. Zowel De Combinatie als Helmond waren niet verder gekomen dan een gelijkspel. Daarmee bezetten we momenteel de derde plaats op de ranglijst met twee punten achterstand op De Combinatie en één punt op Helmond. Met nog slechts twee ronden te spelen zijn de kansen op een mogelijk kampioenschap nihil. De komende ronden gaan we er alles aan doen om nog twee mooie wedstrijden te spelen. En wie weet, misschien struikelen onze concurrenten wel vlak voor de finish.

Roeland Wildemans