Eindhoven 3 – UVS 3

Afgelopen zaterdag stond in onze eerste echte thuiswedstrijd van dit seizoen een wedstrijd tegen UVS 3 op het programma. Deze sterke tegenstander uit Nijmegen had, net als wij, de eerste ronde gewonnen. Als de wedstrijd op rating beslist zou worden, was het vooruitzicht niet best.

Op bord 8 speelde Jan met wit tegen Wim de Jong. In rap tempo volgden de zetten elkaar op. Wit speelde al vroeg een pion naar g4. Dit was een forse verzwakking van zijn koningstelling en zwart profiteerde hier vakkundig van. Zwart won een stuk en daarmee enkele zetten later de partij. 0-1

Zelf nam ik het op bord 7 op tegen Sjors Clabbers. Het Lg5 van wit werd beantwoord met h6. In plaats van de loper te ruilen voor het paard op f6, speelde wit zijn loper terug naar h4. Dit kon ik beantwoorden met g5 wat de penning van het paard ophief en vervolgens resulteerde in pionwinst. Wit wist veel activiteit te ontwikkelen en kwam stukje bij beetje terug in de wedstrijd. Na een mislukte aanval op mijn koning gaf wit op. 1-1

De stand was weer gelijk. Was dit een puntje voor de eer of een opmaat naar meer? Als derde eindigde de partij op bord 5. Hier speelde Arnold met zwart tegen Klaus Wüstefeld. De witspeler kreeg een ruimteoverwicht op de koningsvleugel. Na een lange rokade van zwart wist de witte Dame de stelling binnen te komen en twee pionnen te snoepen. De vrijpion op de f-lijn die hierbij ontstond was uiteindelijk doorslaggevend. 1-2

Op bord drie speelde Erik met zwart tegen Ruud van de Plassche. Voor de geïnteresseerden: dit blijkt de broer van de Eindhovense clubkampioen te zijn. Het ontbrak Erik aan wedstrijdritme. Op de negende zet produceerde hij naar eigen zeggen een bok. Met a6 viel hij het paard op b5 aan. Na Da4 was de stelling verloren. Zwart moest een kwaliteit offeren om mat in één te voorkomen. Met het oog op de klok, het was pas half een, besloot Erik om nog maar even door te spelen. U kent het adagium: niets is zo lastig als het winnen van een gewonnen stelling. Zeker niet als de gewonnen stelling veranderd in een waar hard gewerkt moet worden voor de winst. Wit verzuimt af te wikkelen en laat zwart enigszins terugkomen. Vervolgens maakt wit een dure fout. Na Lh3 kan Erik opgelucht adem halen. Een paar zetten later wordt de vrede getekend. 1½ -2½

Op het tweede bord speelde Loek een Siciliaanse opening tegen Ruud van der Spoel. Lang bleven alle stukken op het bord. Op de achttiende zet werden twee paarden geruild. Na een grote afruil van stukken kwam een eindspel op het bord waar beide partijen een toren, loper en pionnen hadden. De loper van Loek stond echter passief op h2. Op voorstel van wit werd remise overeengekomen. 2-3

Met nog drie partijen bezig, keken we tegen een kleine achterstand aan. De wedstrijd kon nog alle kanten op. Nico en Dennis stonden iets beter. De stelling van Henny op bord vijf zag er ook goed uit. Henny speelde met wit tegen Claus Versteggen. Henny heeft twee stukken geofferd voor een toren en twee verbonden vrijpionnen. Zwart wist echter een blokkade te bouwen en na herhaling van zetten werd remise overeengekomen. 2½ -3½

Vlak na deze remise gebeurde het meest opmerkelijke moment van de wedstrijd: de verhuizing van enkele partijen naar een naastgelegen zaaltje. Voor een resultaat moest nog minstens een wedstrijd gewonnen worden. Dennis had dus wederom kans om matchwinner te worden. Dan moest hij wel zijn kleine voordeeltje met wit tegen Marcel Krivec omzetten in winst. Aan bord vier had hij druk op de lange witte diagonaal naar de zwarte koning. Zwart hield echter goed stand. Na gemanoeuvreer in tijdnood wist Dennis een pion te winnen. Vervolgens wikkelde hij af naar een eindspel waar hij een loper had tegen paard van zwart. De zware klus werd versimpeld toen zwart stukkenruil aanbood, waardoor een eenvoudig gewonnen pionneneindspel ontstond voor wit.
3½ -3½

Met deze gelijke stand werd de wedstrijd beslist aan het eerste bord. Met de zwarte stukken speelde Nico tegen Wouter Dinjes. Er kwam een Najdorf op het bord met 6. f4 e5. De partij ging redelijk gelijk op, totdat Nico koos voor een omslachtige lopermanoeuvre waarna wit aanhoudend druk op f6 hield. Echter wist wit niet verder te komen en manoeuvreerde wat besluiteloos. Nico dacht nog steeds iets minder te staan en speelde omzichtig, totdat hij zijn kans schoon zag met een schijnoffer op e4. Echter wel een zet te laat. Gelukkig zag wit de weerlegging niet en offerde hij terug op f6. Hier overzag zwart het sterke Pf2+ en wikkelde a tempo af naar een toreneindspel met een pion meer. Die ene pion, maar vooral ook de passieve stand van de witte toren bleken beslissend voor de partij. 4½ -3½

Wederom een prachtige overwinning die pas op het allerlaatste moment beslist werd. De volgende wedstrijd wacht ons de eerste echte uitwedstrijd van het seizoen.

Roeland Wildemans

Ronde: 2