Gardé A – Eindhoven A

Afgelopen vrijdag mocht het avondteam aantreden tegen Gardé. Met de opstellingen van de dag een op papier gelijkwaardige wedstrijd en dat bleek ook in de uitslag.

Jan speelde een prachtpartij. Hij bouwde in de opening een sterke stelling op tegen een Caro-Kann en wist dit steeds verder uit te bouwen. Op een gegeven moment was de arme loper van zwart op d7 volledig ingemetseld met pionnen op c6 en e6 (zwart) en c5 en e5 (wit). Dit was niet lang houdbaar waardoor we op voorsprong kwamen.

Zelf speelde ik met zwart een draak en kwam na wat verwikkelingen in een soort hedgehog terecht. Dat is een opstelling waarbij je je pionnen nauwelijks vooruit speelt en daarachter een beetje met je stukken manoeuvreert totdat je eindelijk een pion naar de vijfde rij kunt spelen. Met zo’n beschrijving begrijpt u dat een dergelijke stelling niet aan mij besteed is, maar ik hoefde er niet lang naar te kijken, want er gingen snel een paar pionnen af, wat de partij kostte.

Morris was inmiddels beland in een eindspel van loper tegen paard. Hij had een dubbelpion, maar speelde actiever, waardoor hij kon afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel, wat hij netjes afmaakte.

Arnold kwam vanuit de opening in een stelling terecht die er goed uit zag. Zijn lichte stukken vlogen naar voren om schade aan te richten, maar helaas kon een loper niet meer terug, die ging verloren. Arnold probeerde nog van alles, maar de partij was niet meer te redden.

Er is voor gestreden, en remises zaten er niet in. Met de helft van de punten in de zak konden we de thuisreis aanvangen.

Rien de Böck

Gardé A