ESV 1 – De Stukkenjagers 2

De wedstrijd had een lastige aanloop. Bram en Dolf waren verhinderd, en het meespelen van Thijs was onzeker. Gelukkig waren Frans en René bereid om in te vallen, en liet Thijs zien dat hij een echte teamspeler is door ondanks een moeilijke situatie toch te komen spelen.

Bas kreeg een gevaarlijk gambiet te bestrijden waarin zijn tegenstander Bram van den Berg zelfs een volle toren offerde. Helaas voor Bas had zijn tegenstander deze variant heel goed voorbereid. Bas had de variant in zijn voorbereiding ook op het bord gehad, maar in de praktijk bleek de stelling zelfs voor iemand van het kaliber van Bas moeilijk te verdedigen. Een klein foutje van Bas was voldoende voor Bram om de partij hardhandig uit te maken. 0 – 1

Jos speelde een zware manoeuvreerpartij tegen Mark Clijsen. In de opening had hij goed gebruik gemaakt van de zetvolgorde die zijn tegenstander koos door vroegtijdig b5 te spelen. Hierdoor won hij ruimte op de damevleugel en kwam hij moeiteloos uit de opening. Aangezien beide partijen geen risico namen, waren er geen reële mogelijkheden om op winst te spelen. Daarom werd er uiteindelijk tot remise besloten.
½ – 1½

Frans speelde een uitstekende partij tegen de sterke Anne Haast. Hij had de hele partij licht voordeel maar Anne verdedigde zich goed. Frans kon uiteindelijk niet verder komen en schikte zich uiteindelijk in remise. 1 – 2

Ik kreeg bijna dezelfde opening op het bord als tegen Koen Haast eerder dit jaar toen we ook tegen de Stukkenjagers 2 speelden. Die partij verloor ik. Mijn tegenstander Sjoerd van Roon was daar blijkbaar niet van op de hoogte want in plaats van de Stonewall opstelling die Koen koos, speelde Sjoerd wel een paard naar e4 maar vermeed hij f5 door zijn tweede paard op f6 te zetten. Dat was niet handig want deze paarden stonden elkaar in de weg. Zoals Bas na afloop van de partij opmerkte, was dit een mooi voorbeeld van een “overbodig stuk”. Door de ontwikkeling van mijn damepaard uit te stellen kon ik Pe4 in problemen brengen. Hierdoor won ik heel snel een pion. Mijn tegenstander probeerde nog een wanhoopsaanval in te zetten, maar die kon ik door nauwkeurig spel gemakkelijk afslaan. Ik nam de aanval over en won snel.
2 – 2

Luuk kreeg vanuit de opening veel ruimteoverwicht op de koningsvleugel, terwijl de damevleugel geblokkeerd was. Ongetwijfeld moet hij heel goed hebben gestaan, maar een doorbraak op één vleugel kan heel moeilijk zijn. Dat bleek ook in deze partij waarin ook in de analyse niet echt gevonden werd hoe Luuk het Eric de Moor moeilijker had kunnen maken. Nadat er veel stukken waren geruild en Eric alle toegangswegen onder controle had, werd er tot remise besloten. 2½ – 2½

Hier kreeg de wedstrijd een bizarre wending. Door gebrekkige communicatie was het pas op het laatste moment bekend geworden dat de speelzaal pas tot half vier beschikbaar was vanwege het opbouwen van een disco-installatie. Er werd rond vier uur snel een zaaltje klaargezet voor de resterende partijen (er waren ook nog twee partijen van ESV 3 bezig). De zaal was op zich goed nadat we de tafels anders neer hadden gezet, maar het duurde heel lang voordat de verwarming zijn werk deed. Door het aanbieden van thee aan de spelers en de flexibele medewerking van onze tegenstanders kon de wedstrijd zonder problemen voortgezet worden.

René kreeg op bord 6 een zware tegenstander: damesgrootmeester Bianca De Jong – Mühren (2258). Vanuit de opening kreeg René lichte problemen omdat zijn stukken wat weinig ruimte hadden. Hij verdedigde zich echter stug en in het eindspel leek het er eerst op dat hij remisekansen had omdat er ongelijke lopers waren. Uiteindelijk gaf de actievere koningsstelling van Bianca de doorslag en kon zij via een vrijpion de beslissing forceren. 2½ – 3½

Jan kreeg een solide stelling uit de opening tegen Koen Haast. Een opmars van Koen op de damevleugel leverde hem ruimtevoordeel op. In opkomende tijdnood speelde Koen een verrassende opmars e3-e4 met het idee een lijn voor een toren te openen omdat de koning van Jan weinig ruimte had. Computeranalyse laat zien dat dit inderdaad correct en bijna winnend is, maar in de partij zette Koen niet door waardoor Jan de overhand kreeg. Na de tijdcontrole bereikte Jan een gewonnen stelling maar door de open stelling was het niet eenvoudig om het materiële overwicht te realiseren. Het leek allemaal toch te gaan lukken maar uiteindelijk trapte Jan in een truc waar Koen al op zat te wachten. 3 – 4

Thijs kwam goed uit de opening en bereikte voordeel in het middenspel. In tijdnood liet hij kansen liggen en kwam zelfs in een moeilijk eindspel terecht. Dat verdedigde hij taai maar hij heeft op bepaalde momenten verloren gestaan. Het doorzettingsvermogen van Thijs werd beloond want op gegeven moment waarop beiden nog 1 minuut op de klok hadden, verraste hij Cor met een lastige penning. Cor had uit de penning moeten gaan, want Thijs kon het stuk niet winnen vanwege de e-pion. Dat zag Cor niet en hij offerde zijn e-pion om uit de penning te komen. Daardoor stond Thijs plotseling gewonnen en met vaste hand wist hij de winst in enkele zetten te bereiken. Een sensationeel einde van deze wedstrijd. 4 – 4

Met deze uitslag kan het in onze poule nog alle kanten op want elk team heeft al een keer verloren. We staan dus maar 1 punt achter op de koplopers.

Alessandro Di Bucchianico

Ronde: Ronde 3