Het eerste wint weer

Na een smadelijke nederlaag vorig jaar tegen het eerste van Krimpen a.d. IJssel mochten we het nu proberen tegen hun tweede, terwijl hun gepromoveerde eerste het in dezelfde zaal mocht opnemen tegen Vianen. Pal naast deze zaal, afgescheiden door slechts een deur, ligt een restaurantgedeelte waar de ambiance geweldig was: juichende kinderen, schaterende ouders, werkelijk heel gezellig. Je kunt je eraan ergeren maar je kunt het ook leuk vinden dat het schaken zo dicht tegen het echte leven aan ligt.
Ondergetekende was als eerste klaar: met ogenschijnlijk eenvoudige kleine zetjes wist ik het witte loperpaar zodanig te beteugelen dat wit er na 26 zetten zonder materiaal achter te staan genoeg van had.

Om het Nimzo-Indisch (dat mijn tegenstander graag speelt zoals Alessandro’s partijinformatie vooraf aangaf) te ontwijken koos ik een Hollandse opstelling, niet uit nationalistische overtuiging (Mitterand: “Nationalisme is oorlog”) maar met psychologisch effect: stand: 1-0.
Bram kwam met wit met een ideale stelling uit de opening: een verzwakte zwarte koningsstelling, bezit van de half-open e-lijn en ruimteoverwicht op de damevleugel. Bram maakte het efficiënt af: stand 2-0.

De partij van Jeroen had overeenkomsten met die van Bram: na de opening een overwicht in het centrum en een verzwakte zwarte koningsstelling. Ook hier werd het punt met enkele rake klappen binnengehaald. Interessant was de strategische keuze waar Jeroen voor stond na zwarts 21ste zet : hoe terug te slaan op d5?

Jeroen koos voor cxd5 om met de loper op de diagonaal b1-h7 de zwarte koning te belagen. Na een forse misgreep van zwart was het meteen uit: stand 3-0.
Dolf had met zwart een oerdegelijke stelling binnen een handomdraai omgetoverd tot een dynamische heksenketel. Er hingen beiderzijds meer stukken wel dan niet en dat Dolf een kwaliteit en een pion veroverd had was niet per sé doorslaggevend in een fase waarin de kleinste misstap beslissend was. Helaas overkwam dat Dolf en was het ook meteen uit. Stand: 3-1.
Van zijn zwart-partij vond Jan S. dat “het enige positieve was dat de partij ondanks meerdere grafzetten nog remise was geworden”… Stand: 3 1/2-1 1/2.
De andere Jan (V.) investeerde veel tijd in het vastleggen van enkele zwaktes bij zwart. Dat lukte zo goed dat zwart maar een stuk voor 2 pionnen offerde en meende daar langdurige compensatie voor te hebben. Jan zag dat anders en met een vol paard extra kon het verre eindspel leuk beslist worden (zie de stelling na zwarts 43ste zet waarna wit maar één winnende zet heeft die u zelf mag vinden).

Daarmee was de match gewonnen.
Alessandro speelde de opening sterk en bereikte groot voordeel dat hij met 29 ..Ph3  had kunnen verzilveren omdat zwart ook de diagonaal a8-h1 in handen krijgt. Na nog enkele onnauwkeurigheden ging het punt naar wit.

Bas tenslotte kreeg met wit in de opening wat tempi cadeau wat hij wist om te zetten in ruimtewinst op de damevleugel. Door sterk te centraliseren vergrootte hij zijn voordeel zodat hij met een tactische wending de partij zou kunnen beslissen. Deze kans ging onbenut voorbij waarna de stelling enigszins vervlakte maar met geduldig manoeuvreren wist Bas opnieuw in het voordeel te komen. Moegebeukt ging zwart uiteindelijk toch in de fout en maakte Bas er elegant een einde aan.
We staan nu 1 bordpuntje achter op Blerick; het promotiespook is nog ver weg.

Jos Sutmuller

Ronde 2

Krimpen aan den IJssel 2

Eindhoven 1