Op het avondje voor het heerlijk avondje kregen we bezoek, niet van Sint en Piet, maar van het avondteam van HSC Helmond. Met alle geluk van de wereld wisten we de matchpunten in Eindhoven te houden. Het begin was zo slecht dat Alessandro al rekening hield met een 4-0 nederlaag, vertelde hij achteraf, zo ver kwam het gelukkig niet.

Aan bord 1 kreeg Jan een inactieve stelling, nadat vroeg dames waren geruild. Zijn paard op e8 stond een tijdlang tegen een witte pion op e5 aan te kijken, even later kwam zijn paard zelfs in de hoek terecht. Alessandro zijn tegenstander investeerde veel tijd, maar kreeg daar wel een goede stelling voor terug.  Veel pionnen waren ver opgerukt en het leek alsof Alessandro weinig kon doen met zijn ruimte op damevleugel, terwijl zijn koningsvleugel het zwaar te verduren zou krijgen. Bij Hans werd door beide spelers veel gedacht in de opening. Hans nam een pionoffer aan, waardoor zijn koning in het centrum moest blijven, en zijn dame werd over het bord heen gejaagd. Ikzelf kwam inactief uit de opening, en moest grote moeilijkheden doorstaan om niet gelijk verloren te gaan, met tactische grappen aan alle kanten.

Van het vervolg heb ik niet bijster veel meegekregen door tijdnood. Alessandro kreeg een stukoffer aangeboden. Hij nam het aan, kwam daar goed uit en wist de partij te winnen. Hans werden de moeilijkheden helaas te veel en hij moest het punt aan zijn tegenstander laten. Jan wist zijn stukken te bevrijden en het loperpaar te veroveren, hij won later ook nog een pion. Zijn tegenstander ging na 39 zetten door zijn vlag. Ook nadat Jan hem hierop wees, speelde hij door alsof er niks aan de hand was, en de klok had er weer een kwartier bijgeteld! Hij kwam mij als teamleider vragen wat ze met deze situatie aan moesten, maar ik was nog te druk met mijn eigen partij.

Mijn stelling was nog steeds slecht en er werd langzamerhand afgewikkeld naar een eindspel met een pion minder. Maar de doorslaggevende factor was hier de tijd. 5 minuten voor 15 zetten, toen 1 minuut voor 10. Hier ergens bood ik, met het oog op de (vermoedelijke) stand remise aan, maar de stelling was te onevenwichtig, dus we gingen door. Met kunst- en vliegwerk werd een paardeindspel met een pion minder bereikt, en in tijdnood een pion gewonnen, en nog een. Toen de tijdscontrole gehaald was werd de partij van Jan gewonnen verklaard. Volgende keer een scheidsrechter aanstellen die zelf niet mee doet, lijkt me geen overbodige luxe!

Na zet 40 bood mijn tegenstander remise aan, maar precies op dat moment kon ik de paarden ruilen om een gewonnen pioneindspel te bereiken, waarop mijn tegenstander opgaf. Door deze 3-1 overwinning staan we nog bovenaan, met 2 matchpunten meer dan HMC den Bosch, maar zij hebben nu 2 wedstrijden te goed, waardoor ze weer boven ons kunnen komen.

Rien de Böck

(Den Bosch speelde gelijk tegen RDS waardoor zij nu met een wedstrijd minder gespeeld een matchpunt en tweeëneenhalf bordpunt achter staan, red.)

Eindhoven A

HSC A