Dordrecht 1 – Eindhoven 1

De wedstrijd had een moeilijke aanloop. Het was moeilijk een vervanger te vinden voor Hans, die verhinderd was. Vlak voor de wedstrijd bleek Jos in het ziekenhuis opgenomen te zijn. Hoewel hij gelukkig kon melden dat alles goed met hem ging, was het duidelijk dat hij niet kon spelen. Aangezien er geen andere vervanger gevonden kon worden, reisden we noodgewongen met zeven spelers af richting Dordrecht. Aangezien Dordrecht een sportieve tegenstander is, vond ik het wel zo netjes om tijdig te melden dat we bord 2 leeg gingen laten. De teamleider van Dordrecht bewees inderdaad sportief te zijn door zijn opstelling niet te veranderen. Hierdoor kreeg zijn verreweg sterkste speler (IM Mark Timmermans) een reglementaire overwinning. 0-1

Toen de opstellingen bekend werden gemaakt, bleek verder dat een andere sterke speler van Dordrecht (een FM) niet meedeed. Aangezien ik al had gezien dat de staart van Dordrecht dit seizoen duidelijk zwakker was dan voorgaande jaren, begon ik hoop te krijgen op een goede afloop.

Bas kreeg een vreemde zijvariant met 4. … Pe4 tegen. Het leek na zijn 5e zet er even op dat hij zich vergist had en in een soort val was getrapt, maar dit bleek gelukkig toch niet het geval te zijn. De zwarte dame op h4 werd met tempowinst teruggedrongen. Het paard op e4 begon kwetsbaar te staan toen zwart zich b6 meende te kunnen permitteren. Dat leidt uiteindelijk tot stukverlies binnen vijftien zetten. Zwart kreeg twee pionnen voor zijn stuk, maar Bas had weinig moeite aan te tonen dat zoiets niet voldoende compensatie betekent. 1-1

Luuk speelde een gave positionele partij. De zwarte plannen voor initiatief op de koningsvleugel werden door nauwkeurig spel in de kiem gesmoord. Daarna kon Luuk ongestoord een minoriteitsaanval op de damevleugel inzetten. Toen zwart een noodzakelijke opmars achterwege liet, stortte diens stelling snel in elkaar en kon Luuk de winst binnenhalen. 2-1

Mykola reageerde scherp op de slappe openingsopzet van zijn tegenstander en zette meteen de witte stelling onder druk. Dit leverde al snel een groot positioneel voordeel omdat de pionnenstructuur van wit op de damevleugel ernstig verzwakt was. Met doelgericht spel viel Mykola deze zwakke pionnen aan en wist hij al snel een pion te winnen. Toen zijn tegenstander tegenspel probeerde te ontwikkelen, wist Mykola door een aardige onderste-rijcombinatie met dame-offer een stuk te winnen. Moeiteloos schoof Mykola deze partij uit. Hiermee komt Mykola op een fraaie 5 uit 7 score en is hij dit seizoen 100 Elopunten gestegen. Opmerkelijk, want het is in de schakerswereld bekend dat gelukkige huiselijke omstandigheden (huwelijk, kinderen krijgen) meestal tot een (tijdelijk) Eloverlies van 100 punten leidt. Mykola is voor de derde keer vader geworden dit seizoen en ook nog verhuisd. Alles bij elkaar heel indrukwekkend wat hij laat zien.  3-1

Jan kwam goed uit de opening maar kreeg langzamerhand wat kleine moeilijkheden toen zijn tegenstander ruimtevoordeel kreeg door een goed getimede centrumopstoot. Net toen hij de grootste problemen overwonnen had, verloor hij door een blunder een pion. In tijdnood bleek dit snel beslissend te zijn. 3-2

Rene accepteerde een gevaarlijk gambiet en toen hij g3 speelde terwijl zijn loper naar e2 had gemoeten in plaats van naar g2, moest hij alle zeilen bijzetten. Zijn loper kwam niet op g2 en er was een gat op f3 ontstaan. Rene liet zich echter niet uit het veld slaan en wist door een schijnoffer op e5 een gecompliceerde stelling op het bord te brengen. Het werd een spannende, onoverzichtelijke partij waarin computeranalyses achteraf concludeerden dat het een partij met wisselende kansen was. De tegenstander van Rene ging remise door eeuwig schaak uit de weg en verloor toen zijn dame. 4-2

Frits speelde een goede positionele partij. De slappe opzet van zijn tegenstander pakte hij goed op waardoor hij mooie velden voor zijn paarden kreeg op f4 en d4. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om van d4 gebruik te maken, maar begrijpelijk koos Frits voor f4 omdat dit meer druk op de witte koningsstelling opleverde. Zijn tegenstander verdedigde echter taai en Frits kon geen voortgang boeken. Met een duidelijke plusremise haalde Frits hierdoor de overwinning binnen. 4½ – 2½

Ik speelde zelf een matige opening met wit en had niets bereikt toen mijn tegenstander zetten deed die de activiteit van zijn eigen lopers beperkten. Helaas kon ik maar moeilijk kiezen tussen de vele veelbelovende voortzettingen en speelde ik niet geconcentreerd genoeg om er echt iets van te maken. In opkomende tijdnood speelde ik een zet te laat f4 waardoor ik wel volgens plan een van de lopers van mijn tegenstanders afsneed, maar ook de deuren openzette voor de andere stukken van mijn tegenstander. Een domme blunder in tijdnood zorgde via een voordehandliggende penning tot grote problemen voor mij. Ik probeerde er nog iets van te maken maar dit maakte het alleen nog maar erger waardoor ik na de tijdcontrole snel moest opgeven. Zonde om op deze manier te verliezen, want ik had dit seizoen nog geen enkele partij verloren. 4½ – 3½

Al met al een soepel overwinning maar omdat Spijkenisse en Vianen ook wonnen blijven we op twee, respectievelijk een matchpunt achter de koplopers. Onze kampioenskansen blijven dus heel theoretisch maar je weet maar nooit.

Alessandro Di Bucchianico

Dordrecht