Een dubbeltje op zijn kant.

( mogelijk wordt dit verslag nog aangevuld met meer partijfragmenten)

Eindhoven 2

Venlo 2

Bosscher , J.K. (Hans) 2006 Montignies , R. (Rainer) 2201 z-w 0 – 1
Hurk van den, J.P.A.M. (Hans) 1987 Alkhazashvili , O. (Ololi) 2170 w-z 0 – 1
Friesen , B. (Bas) 1956 Schoeber , P. (Peter) 1906 z-w 1 – 0
Put van de, J.W.P. (Jeroen) 2020 Thijssen , P.P.W. (Piet) 1841 w-z 1 – 0
Ouwersloot , J. (Hans) 1923 Lee van der, M. (Marc) 1800 z-w 0 – 1
Böck de, R. (Rien) 1902 Hoogt van der, N. (Nico) 1770 w-z ½ – ½
Koster , J. (Jeroen) 1865 Schäfers , B. (Bernd) 1846 z-w 1 – 0
Coenen , A.P. (Albert) 1813 Ekker , L.M. (Laurens) 1620 w-z 1 – 0
Gemiddelde Rating: 1934 Gemiddelde Rating: 1894   4½-3½

Eindhoven 2 heeft het in de eerste wedstrijd van het seizoen gelijk spannend gemaakt. In de nieuwe 4e landelijke klasse willen we meedoen om het kampioenschap en in de eerste ronde troffen we gelijk een van de op papier sterkste tegenstanders. Venlo 2 kwam op met twee kanonnen op de eerste twee borden, maar op de andere borden hadden we een overschot aan rating. Nu zullen sommige teamleiders twee mensen “opofferen” om verderop meer punten te scoren, zo niet Jeroen. We gaan uit van onze eigen kracht.

Hij gaf gelijk zelf het goede voorbeeld. In de opening verwierf hij een ontwikkelingsvoorsprong en een pionnenstroom op de vierde rij. Hij drukte de zwartspeler steeds verder terug, totdat een paard de hoek in moest, in de rokadestelling. Dit voordeel liet hij niet meer los.

Deze oppepper kon het team wel gebruiken, want het zag er niet al te best uit op de andere borden. Albert had een bizarre stelling, waarin beide spelers enkel hun dame ontwikkeld hadden, de koningen de open lucht konden proeven en het centrum vol stond met pionnen in rare combinaties. Het leek slechter voor onze man. Hans Ouwersloot werd teruggedrongen en kwam een stuk achter. Rien kwam een pion achter. Onze kopman Hans Bosscher was aan het verdedigen, maar moest langzaam achteruit. Hans van den Hurk had het zwaar na een onnauwkeurigheid in de opening. Om actief stukkenspel te krijgen offerde hij zijn pionnenstructuur, maar het initiatief bleef bij de Venlose. Een blunder in tijdnood besliste de partij, waardoor de stand weer gelijk werd. Daarentegen had Bas Friesen met zwart een aanvalsstelling met een open h-lijn en een prachtig paard op d3.

Onze voorzitter kwam even langs om te kijken en morele steun te bieden, maar hij zag het ook niet rooskleurig meer in. Toch toonden we veerkracht. Albert wist af te wikkelen naar paardeindspel wat er goed uit zag. Jeroen Koster bereikte een eindspel met twee lopers en vrijpion tegen een toren en twee vrijpionnen. Rien mazzelde en won de pion terug om in een stelling te komen die niet meer te verliezen, maar waarschijnlijk ook niet meer te winnen viel. Hans Bosscher en Hans Ouwersloot verloren hun partij, maar Albert wist zijn eindspel nauwkeurig af te maken en Bas won ook zijn partij. Met de 3-3 stand waren alleen de twee debutanten nog bezig.

Rien sloeg een remiseaanbod af en bleef melken aan het minieme voordeeltje.

Jeroen toonde goede eindspeltechniek en wist de vrijpionnen van zijn tegenstander af te stoppen. Met een loper op b7 en de ander op de andere lange diagonaal kon de witte toren de a5- en b6-pionnen van niet verder helpen. Hij haalde het matchpunt binnen.

Daarna kon Rien remise nemen in een eindspel waar inmiddels niets meer te halen was.

Door deze kleinst mogelijke overwinning doen we volop mee voor de eerste plaats. In de volgende wedstrijd mogen we naar Blerick, om het op te nemen tegen een van de sterkste teams van de klasse (op papier).

(Oplossing, het doel van 52.f5 is om richting het matbeeld pion f6, toren g7 en loper d2 toe te werken, en om dit te voorkomen moet zwart een pion geven)

Rien de Böck