Baronie 3 – ESV 4

Voor onze laatste wedstrijd tegen Baronie in Breda, hadden we een invaller nodig omdat Jochem en Flip verhinderd waren. De invaller regelen kostte wat moeite maar uiteindelijk was Levent Altay bereid om in te vallen. Vlak voor het verzamelen werd duidelijk dat op de A58 een flinke file stond met meer dan een half uur vertraging. Gelukkig was Baronie bereid om onze start uit te stellen en voor half twee werden de eerste zetten gedaan.

Voordat ik zelf op bord 4 klaar was, waren alle andere borden al klaar. Omdat ik niet meer precies de volgorde weet loop ik de borden volgordelijk langs.

Op bord 1 had Ethan aangegeven de uitdaging te willen aangaan om op bord 1 te spelen, bij afwezigheid van Jochem. Omdat er voor ons ook niks meer op het spel stond, was dat prima. Hij kwam best behoorlijk uit de opening. Hij koos in het middelspel voor een voortzetting waarmee hij een kwaliteit + pion achter kwam te staan. Met zijn loper wist hij de open d-lijn af te sluiten, maar zijn tegenstander offerde de kwaliteit terug voor nog een pion en stond in een toreneindspel gewonnen totdat hij zomaar een toren weggaf en Ethan alsnog won. Zie bijgevoegde partij. Soms heb je veel geluk. 0-1 voor.

Op bord 2 verloor Elysia. Haar partij, daarvan heb ik weinig meegekregen. 1-1

Op bord 3 kwam Ron behoorlijk uit de opening maar koos voor een voortzetting waardoor hij een pion verloor en kwam minder te staan. Door een combinatie wist hij die terug te veroveren, omdat zijn tegenstander niet de beste voortzetting vond. Daarna werd in gelijke stand tot remise besloten. Zie verder het partijfragment 1½ – 1½.

Op bord 6 verloor Nirupa een pion. Wel had zij een actieve stelling. Dat leidde niet tot een echt voordeel. Toen ze daarna haar laatste pion op de damevleugel verloor tegenover drie vrijpionnen waarvan een op c6 was het snel bekeken. Zie haar partij.
2½ – 1½.

Op bord 7 speelde Wu-Ji zijn waarschijnlijk laatste wedstrijd voor ESV aangezien hij volgend jaar hoopt te gaan studeren in Delft. Hij kwam actief uit de opening. Zijn tegenstander kwam daarna terug, maar na dameruil en pionwinst kreeg Wu-Ji een mooi voordeel omdat hij de zwarte koning kon belagen en daarmee winnen. 2½ – 2½. Zie de partij. In de afgelopen jaren heeft hij alle partijen behalve een weten te winnen. Een mooi resultaat !

Onze invaller Levent speelde op bord 8. Het bleef een gesloten stelling waarin weinig stukken werden geslagen tot het einde en met veel minder tijd op de klok aanvaardde Levent het remise aanbod van zijn tegenstander. Zie de partij: 3-3

Op bord 4 kreeg Ewout in een Italiaan een agressieve tegenstander. Nadat hij een paar zetten lang de pion op e4 in liet staan, werd deze uiteindelijk toch geslagen. Hoewel wit initiatief had kon Ewout met zwart de pion voorsprong goed verdedigen. Nadat zwart nog een pion offerde waardoor een geïsoleerde dubbelpion op de d-lijn ontstond, kreeg wit nog meer kansen. Door het teruggeven van een van de dubbelpionnen ontstond iets meer lucht. Toch wist wit nog een pion te veroveren, maar zwart kwam meer actief te staan. Wit maakte toen een fout waardoor twee stukken in kwamen te staan. Daarna volgde nog een kwaliteit en dus een volle toren voor en wit gaf op. Zie de partij 3-4 voor.

De enige partij die toen nog bezig was was die van Freek. Hij stond een kwaliteit achter met wel een pion meer. Zwart had een wat actievere koning. Freek probeerde de stelling gesloten te houden zodat de zwarte toren weinig kans zou krijgen. Dat lukte niet en toen de toren meer ruimte kreeg en Freek zijn loper afruilde werd het steeds moeilijker. Na een lange strijd moest Freek toch het hoofd buigen. Zie de partij.

Eindstand: 4-4.

Hiermee besloten we een goed seizoen waarin onze jeugd ervaring opdeed in het spelen bij de senioren met lange partijen. Qua resultaat eindigden we precies in het midden met twee gewonnen, twee gelijk en twee verloren wedstrijden. Ook de individuele resultaten lieten voor iedereen wel winst en verlies partijen zien waar we van konden leren en daarmee op een goed niveau speelden. Iedereen bedankt voor zijn inzet en tot volgend seizoen.

Ewout Snoeck