Internationale titels

Inleiding

De Wereldschaakbond (FIDE) kent de internationaal erkende titels toe : GM (grootmeester), IM (internationaal meester) en FM (FIDE-meester), waarbij de minimale eisen op respectievelijk 2500, 2400 en 2300 Elo-punten liggen. Ook bij de dames gelden dit soort minima, maar die liggen 100 ratingpunten lager.
In de loop van de tijd zijn de criteria behoorlijk versoepeld. Vroeger waren er alleen normen te verdienen in toernooien over minimaal negen ronden en daar moesten dan minstens drie buitenlanders bij zijn. Tegenwoordig zijn die normen aanzienlijk minder hoog en kunnen ze zelfs in nationale competities gescoord worden. Ook de eis, dat het om een internationaal deelnemersveld moest gaan, is niet meer van kracht. Bovendien kunnen tegenwoordig tussentijdse normen aangetekend worden, hetgeen betekent dat als je over een minimaal aantal ronden (minstens zeven) aan een norm voldoet in een toernooi, je die kunt laten registreren. Daarmee hebben de titels ernstig aan waarde ingeboet, maar het is niet anders.
Ik heb in het navolgende overzicht geprobeerd alle Eindhoven-spelers met een internationale titel te registreren.

Eindhoven internationaal (leden of ex-leden in alfabetische volgorde)

Internationaal Grootmeester (GM)

Luuk van Kooten
Bas van de Plassche