ESV 3 – Nuenen 1   (verslag Albert Coenen)

In de eerste ronde van de NBSB zaterdagcompetitie moest ESV 3 tegen Nuenen1 spelen. Dat betekent, dat de nummers 3 en 4 van vorig seizoen tegen elkaar geloot hadden. ESV 3 had namelijk 10 punten (4 overwinningen, 2 gelijke spelen en 1 nederlaag) en Nuenen had 9 punten (4 overwinningen, 1 gelijkspelen 2 nederlagen). Wij hadden de onderlinge wedstrijd gewonnen met 5½ – 2½, maar persoonlijk had ik geen goede herinneringen aan de wedstrijd, omdat ik een gewonnen stelling had verknald en zelfs nog verloor. Ik was op revanche belust! Net als in die wedstrijd van vorig jaar had ik mij zelf zwart gegeven en op bord 5 gezet in de hoop tegen dezelfde tegenstander als vorig jaar te spelen. Dat lukte helaas niet, omdat deze op bord 1 speelde tegen Loet. Loet (1, z) speelde remise tegen Hans Keijzers, waarbij beide spelers het evenwicht niet konden doorbreken.
Philippe (z,w) kwam in een voor hem geliefde variant terecht, (waarvan ik de naam niet noem!), waarbij hij zijn f en g-pion in de richting van zwart’s kort gerokeerde koning stuurde en in combinatie met dame, loper en paard was het pleit snel beslecht.
Cees Versteeg (3,z) speelde – zoals dat voor hem te doen gebruikelijk is – vol op de winst, maar kwam uiteindelijk in een moeilijk eindspel terecht, dat keurig naar remise werd afgewikkeld. Het betrof een dame-eindspel, waarbij – naast de dame – nog 3 pionnen op het bord stonden; bij Cees waren dat de 3 pionnen op de f,g en h-lijn, bij zijn tegenstander pionnen op de g en h-lijn en daarnaast een vrijpion op de a-lijn. Cees gebruikte zijn f-pion als breekijzer en zijn tegenstander kon toen niet meer aan eeuwig schaak ontsnappen.
Gerardo  (4,w) speelde tegen John Vonk, een nogal zenuwachtig type, die door de stress allerlei halsbrekende toeren op zijn stoel zat uit te halen. Overigens beschikt deze John Vonk over een gedegen eindspelkennis, welke hij etaleerde in de analyse van mijn partij. Hij zat met mijn tegenstander en mij te analyseren, terwijl hij nog met zijn eigen partij tegen Gerardo bezig was!!!! Gerardo speelde een agressieve opening, waarbij hij een pion offerde voor activiteit; hij kwam met zijn dame bij de koningsstelling van John terecht en toen Gerardo zijn paard erbij haalde leek het pleit beslecht; het paard stond geweldig op f4 en kon alleen met een kwaliteitsoffer gestopt worden. John verdedigde zich echter goed door zijn 2 torens en dame op de f-lijn te posteren (de torens op f6 en f7 en de dame op f8). Gerardo wist echter een pion te winnen op de damevleugel en besloot verder te gaan met een kwaliteitsoffer, waarbij hij nog een pion won. Uiteindelijk stortte de stelling van de Nuenen-speler in en ging hij mat.
Ik (=Albert) (5,z) kwam in de opening in een matige – misschien zelfs wel verloren – stelling terecht, maar toen mijn tegenstander in de kritieke fase i.p.v. de beste zet de op één na beste zet speelde, kon ik egaliseren en na een passieve zet van mijn tegenstander had ik zelfs duidelijk voordeel vanwege zijn geïsoleerde pion en het feit dat mijn paarden sterk waren en konden binnendringen in zijn stelling. Na maar liefst 2 goede kansen gemist te hebben, wikkelde ik af naar een eindspel, waarvan ik dacht dat het gewonnen was, maar waarbij mijn tegenstander met 2 hele goede zetten afwikkelde naar een gelijkstaande stelling. Ik vond het nog een beetje te vroeg voor remise en daarom heb ik het nog 25 zetten lang geprobeerd en uiteindelijk won ik een eindspel van paard en pion tegen loper.
Cees Berghout (6,w) speelde tegen Léon Driessen een mooie partij. Toen Léon een toren buitenspel zette, stond Cees waarschijnlijk gewonnen. De Eindhovenaar kreeg uiteindelijk actief spel op de damevleugel en besliste zo de partij.
Erik Bouwmans (7,z) speelde remise op bord 7, maar ik heb de partij helaas niet gezien.
Nico (8,w) speelde tegen de jeugdspeler Rogier Hempelman, zoon van een van de Nuenense jeugdleiders Robert Hempelman. Nico had van begin af aan het betere van het spel, hetgeen resulteerde in pionwinst. In het verre eindspel ging de vrije a-pion richting promotieveld en kon alleen via een kwaliteitsoffer gestopt worden. Nico won vervolgens gemakkelijk.

Albert Coenen

Schellingerhout,N.(Nico)
Hempelman,R.(Rogier)

P.S.  Boete voor ESV.

Zie hier (onder ‘1B’) of Albert de uitslagen al verzonden heeft aan de bond.

Philippe, Gerardo, Albert, Cees B, Nico : winst.
Loet, Cees V, Erik : remise.

Uitslag derhalve: 6½ – 1½

1 gedachte op “Verslag ronde 1