Tweede blijft op koers.

Eindhoven deed goede zaken in de zevende competitieronde, waarbij elk team punten pakte. Het tweede team speelde tegen de Stukkenjagers 3 uit Tilburg en moest het doen zonder Ankit en Ad, gelukkig was Erik bereid om mee te doen. Hieronder het verslag.

De partij van Frits eindigde als eerste, hij speelde met zwart tegen de Blumenfeld aanval van het Schots. Dat is een opening die je toch maar even moet kennen, want met het doen van ‘gezonde’ zetten kan het zomaar helemaal mis gaan. De kennis van Frits bleek goed te zitten en zwart kwam – misschien met een kleine plus – in rustiger vaarwater. Althans, zo leek het. Hij probeerde te vroeg voordeel aan te tonen en dat ging vreselijk mis: na een paar zetten werd de koning opgesloten in een matnet van paard en dame.

Jan speelde een regelmatige partij, hij speelde de Caro-Kann handig met wit en wist met Db3 zowel pion f7 als b7 onder vuur te nemen. De tegenstander kon er maar een dekken en na geforceerd dameruil verkreeg wit twee verbonden vrijpionnen. De weg naar de winst was verder zonder problemen.

Ook Bas kreeg al vroeg in de partij een voordeel, hij stond een kwaliteit voor en de tegenstander had maar erg weinig tegenspel. Die stuurde vervolgens zijn pionnen op de damevleugel naar voren om verwarring te zaaien, maar toen de meeste stukken afgeruild waren en alleen de toren tegen het paard overbleef, bleek het krachtsverschil te groot.

Toen ik bij Hans vd Hurk ging kijken, leek hij het zwaar te hebben. Met een (dubbel)pion meer moest hij zich weren tegen opkomende troepen over de open f-lijn. Een paard op f8 wat geen kant op kan gun je niemand. Hans speelde echter nauwkeurig en wist zich te bevrijden met uiteindelijk remise als resultaat.

Twan gaf snel de pion terug in het Budapest-gambiet en probeerde met een dubbele fianchetto de druk op het zwarte centrum op te voeren. Hij kreeg vroeg een remiseaanbod, maar besloot door te vechten. Zijn stelling werd er niet beter op en hij kwam zelfs een pion achter. Wit had wel wat compensatie vanwege de open lijnen en waarschijnlijk is dat de reden geweest dat uiteindelijk alsnog remise werd overeengekomen.

Mijn tegenstander speelde een combinatie van verschillende varianten in de Siciliaan en door een vergissing in zetvolgorde coördineerden zijn stukken niet goed. Zwart besloot kort te rocheren waarna wit direct met g4 de koningsstelling kon opblazen. Niet veel later was het mat niet meer te verhinderen.

Erik speelde een thematische partij, een Nimzo-Indische partij waarbij wit een pionnenwals opzette. Zwart slaagde erin de witveldige loper af te ruilen en zich een sterke buitenpost voor zijn paard te creëren. Het witte centrum bleek wel erg sterk en het paard had weinig aanvalspunten. Na afwikkeling ontstond een eindspel met dame en paard voor wit tegen toren en twee paarden voor zwart. Die drie stukken waren niet in staat om genoeg tegenspel te bieden.

Als laatste was Hans Bosscher klaar: Na een Franse opening, de Alapin variant kreeg zwart een gedrongen stelling. Zwart speelde op de damevleugel, maar zag geen aanvalskansen. Plotseling gaf wit een b-pion weg, waarna veld c4 beschikbaar werd. Wit had nog venijnige aanvalskansen met een erg sterk paard op f6. De geïsoleerde pion op c3 werd toen zwak en in het dame, toren en paard eindspel werd geleidelijk aan de zwarte stelling steeds beter. In een wanhoopspoging offerde wit de dame voor een toren, maar zag even later een eeuwig schaakwending over het hoofd! Hierdoor haalde Hans alsnog het volle punt binnen.

Jeroen van de Put

Eindhoven 2 2001 De Stukkenjagers 3 1874 5-3