Het vierde

De eerste ronde verliep voor ons zeer voorspoedig en nog gekker, we staan nu zelfs bovenaan!
Karel startte met zwart in het Hollands. Na voldoende te hebben verdedigd kon hij met een pion offer de c- lijn openen en een toren pennen. Om uit die penning te geraken ging de koning naar h1 wat niet direct nodig was. Karel  kon nu met zijn toren naar c2 en toen hij Karels dame aanviel ging kwam deze op de diagonaal met mat dreiging. Zijn dame moest naar b1 of c1 maar de loper naar h3 dwong zijn tegenstander tot overgave.
Ikzelf kwam na de opening overwegend te staan maar dat veranderde en uiteindelijk ontstond een eindspel met beiden een toren en mijn tegenstander 5 en ik 4 pionnen. Na overleg met zijn teamleider(zoals het hoort) bood hij remise aan dat ik na overleg met mijzelf graag aannam.
Ron zat intussen hopeloos te knoeien aan het vijfde bord. Maandag bij de teamtraining moet hij maar eens uitleggen wat hij van plan was met zijn dubieuze openingsbehandeling. Hij koos op zet vijf voor een vlijmscherp gambiet waarna hij op zet acht (dat is snel..) in zijn zelf gecreëerde complicaties ten onder ging. Voor de vorm spartelde hij nog even door, zodat het team niet op een achterstand kwam, maar kansloos bleef het. Enig lichtpuntje: Ron weet op het juiste moment te verliezen, namelijk als het voor de matchpunten niet uitmaakt. Laten we hopen dat ook dit seizoen het omgekeerde weer waarheid wordt. Tot zo lang heeft hij nog krediet..
Hans speelde tegen Maikel Bloks en het was al weer ruim een half jaar geleden dat Hans een Siciliaan tegen had gehad. Er zat wat roest op zijn aanpak, en Hans kwam beslist niet met (licht) voordeel uit de opening, zoals het een echte witspeler betaamt. Met de vijandelijke koning nog in het centrum, en pionnen op f4 en e5, besloot Hans de zwarte pion op e6 aan te vallen met f5, teneinde zwarts centrum open te breken. Dat lukte wonderwel, maar op de 24e zet miste Hans een mat in drie en op de volgende zet een mat in twee. Er zat dus niet enkel roest op zijn opening, maar ook op hemzelf. Vervolgens gaf hij zijn gewonnen stelling weg en zwart kwam zelfs iets beter te staan. De roest bleef zich ophopen, want door een grafzet op de 36e zet snoepte zwart twee pionnen en kwam daarmee gewonnen te staan.  Hans tegenstander centraliseerde zijn dame op e5, maar liet daarbij wel haar echtgenoot in de steek die prompt bezoek kreeg van Hans dame plus loper. Middels een vilein eindspel kon hij de zwarte koning op dezelfde diagonaal dwingen als zijn eega. Een schaakje leverde toen simpel damewinst op, en het punt! De slotstelling na 43.Db8+:

Slotstelling

Ewout kwam met zwart licht in het nadeel met een geïsoleerde pion op d5 die bovendien zijn loperdiagonaal blokkeerde. Gelukkig kreeg hij wat kans op tegenspel via een toren op c2. Dat leidde tot een afruil waarbij dame + loper aan beide kanten overbleven. Via d4 kwam de diagonaal open en dreigde mat op g2. Het logische Lf3 was echter niet goed. Met Dc3 stond Lb7 weliswaar in, maar werd de dame op b2 aangevallen. De dame nemen was niet mogelijk omdat dan via c3 terugslaan deze pion zou promoveren. De witte dame was echter ingesloten, kon geen tegenspel meer bieden en de pion promoveerde alsnog en het volle punt was binnen. Een leuk debuut.
Paul was blij met zijn 2 uur bedenktijd en nadat hij een kwaliteit had gewonnen ging hij maar eens bedenken wat hij daar nu mee moest doen, met als resultaat een sterke tegenaanval in tijdnood die hem fataal werd.
In de tussentijd had Peter een sterke aanval opgebouwd en zijn tegenstander continu onder druk gehouden, waar deze dan ook aan bezweek.
Walter bleef tot het laatst aan het bord. Zat in de tijdnoodfase met nog 10 minuten op de klok en zijn tegenstander nog ruim een uur, maar er ontstond een pionnen eindspel met beide nog een toren en veel pionnen. Dat was zo ingewikkeld dat het tijdsverschil snel kleiner werd en nadat Walter een Dame had gehaald was het snel gedaan.

Flip Stomps

Klasse 2C Ronde: 1; Datum: 2013-11-02