Eindhoven 2 gedegradeerd

Helaas heeft Eindhoven 2 het niet gered in de derde klasse. Een gelijkspel in de laatste ronde tegen De Combinatie in Asten heeft ons op de negende plaats doen eindigen. Drie keer werd er 4-4 gespeeld, en drie keer met 4,5-3,5 verloren.

De Combinatie – Eindhoven 2

Toen we afgelopen zaterdag voor een bibliotheek stonden in de Kerkstraat te Asten besloot ik even via Google te controleren of ik wel het juiste adres had genoteerd. Dit leidde tot een rondtocht in Asten, omdat het gevonden adres van de voorzitter van de club bleek te zijn. Terug bij de bibiotheek bleek het twee deuren verder te zijn.

De wedstrijd ging ambitieus van start, immers zou een flinke overwinning op De Combinatie handhaving kunnen betekenen. Er werd daarnaast origineel gespeeld, bijvoorbeeld bij Twan die Frans met 2.b3 tegen kreeg en bij Frits een siciliaan met Lb5 en een vroeg Db6.

Albert (bord 7) had geen verplichtingen voor het derde meer en was bereid om bij ons in te vallen. Hij speelde een goede partij en kwam met voordeel uit een Benoni met wit (sterk centrum en een kwaliteit meer). Zijn tegenstander besloot daarom met al zijn stukken naar de witte koning te rennen en dit bleek het juiste plan. Niet veel later stond wit mat.

Ik had op bord zes een iets mindere stelling over gehouden aan een versnelde Draak. Nadat wit met Lh6 de zwartveldige loper wilde ruilen pakte ik een ernstig vergiftigde pion op d4. Met alle stukken buitenspel werd ik een zet of zes later hardhandig mat gezet.

Frits (bord 5) had het voordeel uit de opening kunnen vasthouden, maar raakte door een ingewikkelde stelling in force tijdnood. Hij en zijn tegenstander kwamen remise overeen.

Bij Jan Toorman op bord 4 was een strategische slag gaande. Naar ik begrijp heeft hij gedurende de partij de beste kansen gehad, maar ook hier sloeg het noodlot toe.

Een flinke achterstand tot dusver! Gelukkig deden onze topborden het beter:

Hans Bosscher (bord 2) kreeg na een Franse verdediging (1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pc3 Lb4) een zeer gesloten stelling, waarin zwart de bekende ‘ slechte loper’  van c8 uiteindelijk steeds beter kon maken. Daarbij geholopen door wit die op de vierendertigste zet met een incorrect paardoffer tegen twee pionnen zwart geweldige aanvalskanten gaf. Onvermijdelijk moest wit nog een loper kwijtraken om de matdreigingen af te wenden en gaf hij op na de veertigste zet.

Nog bezig zijn op dit moment Twan, Robert en Jan Vosselman. Twan had inmiddels een remiseachtig dubbel toren eindspel, waarbij wit zijn koning wel erg ongelukkig positioneerde. Na een pionnen mars op de koningsvleugel kon de witte koning niet meer uit het matnet ontsnappen.

Robert had een ijzersterke vrijpion waar zwart uiteindelijk zijn toren voor moest geven. Ook zwart had een vrijpion, maar daar was slechts een loper voor nodig… Met een tempo meer moest er weliswaar nog nauwkeurig gespeeld worden vanwege tactische finesses, maar waren er niet echt remise kansen. Nadat Robert zijn kwaliteit terug gaf voor een tweetal vrijpionnen werd opgegeven.

Helaas had kort daarvoor Jan Vosselman remise moeten accepteren. Wat ik tijdens het bespreken tussen hem en de tegenstander heb opgevangen bleek er ergens een geforceerde winst te zijn geweest. Op het einde was er echter niets meer om voor te spelen, met een ongelijk lopereindspel.

Jeroen van de Put

Combinatie 2020 Eindhoven 2 1977 4 4