Het Kasteel – ESV 4

Het Kasteel te Escharen bleek geen echt kasteel te zijn, maar een bar annex bistro annex brouwketel. Het was een drukte van jewelste; op een gegeven moment kwam er zelfs nog een verlate zendeling van de bisschop van Myra binnen, maar dit alles mocht de pret niet drukken. Ondanks de afgelegen locatie kwam slechts een van ons te laat en diegene won later zijn partij, dus wie ben ik om daar wat van te zeggen.

We moesten het deze ronde stellen zonder onze rots in de branding, onze altijd volledig geconcentreerde, goed voorbereidde zesde bordspeler Hans Reusink die naar eigen zeggen ‘ongesteld’ was geworden aan de vooravond van het duel. (Wat je allemaal nog mee kan maken op je oude dag, ik wist dat niet.) Hij werd vervangen door Rudi Sluijtman en dat scheelt, met alle respect, een slok op een borrel. Maar geen nood, na afloop zouden van het kasteel noch slechts wat blakerende fundamenten resten, zo was althans ons voornemen.

Na anderhalf uur moest Rudi echter het hoofd deemoedig buigen; hij bleek niet bestand tegen de aanhoudende druk. Rudi speelde als invaller niet aan zijn favoriete achtste bord en het krachtsverschil was eenvoudig te groot.Stilzwijgend werd ons voornemen een weinig bijgesteld; het zou een kasteelruïne worden. 1-0

Wie schetst onze verbazing toen het volgende debacle zich aankondigde: Erik Pateer, onze voor veel geld ingehuurde eerste bord speler deed een paar niet-zo-nauwkeurige-zetten-achter-elkaar, zoals hij het zelf omschreef. Wij onze tweede nul en van het Kasteel begonnen voorzichtig de contouren weer zichtbaar te worden. 2-0

Gelukkig was daar even later onze nimmer versagende, altijd weer alerte Peter aan bord drie deze keer. Hij kreeg, spelend met wit, de semi-slavische variant van het geweigerd damegambiet tegen. Zwart speelde het niet erg accuraat en vergat dat zijn stelling zonder …c5 niet te benijden was. Peter kreeg alle kans om rustig een aanval op de koningsvleugel op te bouwen met e4 gevolgd door e5, wat al snel een pionnetje opleverde. Daarna miste zijn tegenstander de enige zet die zijn lijden nog kon verlengen, waardoor zich nog een stuk bij het pionnetje voegde. Na 20 zetten konden daarom al de stukken in de doos. 2-1

Drie minuten daarvoor kreeg Dennis een remiseaanbod. Omdat hij nog spel had en onmogelijk kon verliezen werd dit, na keurig overleg met de teamleider beleefd geweigerd. Kortom ESV zat weer op koers.

Helemaal toen Ton Storcken aan bord zeven het volle punt pakte. Hij speelde met wit tegen een Franse opening, waarin zwart niet onaardig het middenspel inging en het centrum opende. Met alle mogelijke moeite kon Ton een pion achterstand voorkomen. Rond de twintigste zet volgde er een grote afruil van stukken. Er bleef een toren eindspel over waarbij Ton zijn toren actief op de zevende rij had. Dit kleine positionele voordeel werd stelselmatig uitgebreid tot een pion voorsprong. Door continue druk uit te oefenen, (daar kunnen zelfs kastelen slecht tegen) werd de extra pion een vrijpion op de damevleugel. Dit bond de zwarte toren, waarna op de koningsvleugel de doorbraak gerealiseerd kon worden. Zo doen wij dat; ESV weer op ramkoers. 2-2

Het was inmiddels half vijf met nog vier partijen te gaan. Ron stond een (vrij) pion achter, met ongelijke lopers maar ook nog de dames op het bord. Objectief gezien kansloos. Bij Dennis gelijke lopers en een viertal tritsen pionnen waarbij het er om ging welke koning kon binnendringen en waar en hoe en zo. Objectief gezien, maar dan wel door ondergetekende, remise. Paul zat behendig te manoeuvreren, had stellingsvoordeel opgebouwd, een pionnetje weg gesnoept; laat Paul maar schuiven, dat werd een punt. Flip tenslotte had de hele partij achter gestaan. Hij speelde in het Hollands zijn c-loper de verkeerde kant op wat hem een aantal tempi kostte. Gelukkig kwam zijn tegenstander een weinig in tijdnood en begon tegen de veertigste zet wat onnauwkeuriger te spelen. Miniem voordeel voor Flip.

Hoezo dan ramkoers ? Ik zal dat pogen te illustreren aan de hand van een partijfragment uit wat een van mijn onsterfelijke partijen had kunnen worden, ware het niet dat… Enfin zie en huiver.
Ron van Hoogstraaten – Wout van de Bund stelling na de negende zet van zwart
9…Pbc6 waar d5 beter was geweest:

Ron-Wout1

Wit, op ramkoers, speelde hier 10.Dd6 en na a6 11.Dg3 Zwart koos voor g6 om de matdreiging af te wenden, f6 was handiger geweest. Dus: 12.Dg5 voorwaarts! Nu koos zwart voor e5? Maar andere zetten waren ook niet voldoende: (f5 13.Dh6 Tf7 14 Pg5 Df8 15.Pxf7 Dxf7) 13.Pxe5 ram! d5 14.Pxc6 ram! Pxc6 15.Lf6 ram! en zwart kreeg het een klein beetje benauwd onder zoveel geweld. Dd6 16.e5! alweer zo’n krachtzet, wanneer zou het stoppen? Pxe5. Hier! Uitgerekend hier stopte het! Juist op het moment dat wit kon gaan verzilveren,en er was nog geen uur gespeeld, juist toen stokte de machtige aanvalsgolf en besloot Ron om onnavolgbare redenen even pas op de plaats te maken, de stukken te hergroeperen om, tegen al zijn innerlijke driften en gewoontes in, rustig en beheerst de partij te trachten uit te spelen. Peter noemde deze stelling later de droom van iedere gambietspeler. Ik droomde nog even rustig verder..

Ron-Wout2

En speelde hier het verrassende, zeg maar verbijsterende, afschuwelijke 17.Le2?? Er had kunnen gebeuren 17.Lxe5! De6 18.Lxd5 Dxd5 19.Df6 maar ik zal u een klein inkijkje geven in mijn hersenpan op dat moment. (Niet verder vertellen aub.) Ik vreesde, volkomen onterecht 17…f6 en als zwart dan mijn dame zou slaan en ik de zijne dan hing mijn loper op c4 en dat zou niet opwegen tegen de kwaliteit. Ik zag twee ‘kleinigheden’ over het hoofd. Na ..f6 ben ik weer aan zet en heb dus tijd voor 18.Lxd6 fxg5 19.Lxd5+ en zelfs als dat niet zo was kwam ik geen stuk achter omdat ik met 17.Lxe5 immers een paard geslagen had. Het werd zo mogelijk nog erger: 17..Te8 18.Dh4? Pd7 19.Ld4 f6?? Waarom niet Txe2!? Konden wij ook maar af en toe in de hersenpan van onze tegenstander kijken. Tijd voor een wandeling door de zaal. Rudi had zojuist verloren en ik besloot, ondanks de pion achterstand te proberen er het beste van te maken en te hopen op nog zo een fout van mijn tegenstander. Die kwam niet, maar hij ruilde iets te gretig alle stukken af waarna het ongelijke loperpaar genoeg compensatie bleek om de vrijpion op twee stappen voor het promotieveld af te stoppen. Een benauwde remise als gevolg. 2½-2½

Vijfentwintig minuten later. De tegenstander van Dennis en niet Dennis zelf had het gaatje gevonden, was met zijn koning binnengedrongen en promotie of stukverlies was onafwendbaar. 3½-2½. Niks ruïne.

Drie minuten later: Paul krijgt een hand en een punt. In een Italiaanse partij met hoofdbrekens kostende aanval op f7 wist Paul de dames te ruilen en een betere pionstructuur over te houden. In het eindspel met loper (Paul) tegen paard en ieder zes pionnen, waarbij zijn tegenstander een dubbelpion en een eenzaam exemplaar op de a-lijn had, betaalde zich dat uit. Drie zetten voor promotie ging zijn tegenstander door de vlag; er was geen houden meer aan. Alles ligt nu in handen van Flip. 3½-3½

Ik vul de standen in op het scoreformulier, schuif dat Flip onder zijn neus en fluister in zijn hoorapparaat dat we nu gelijk staan en het dus geheel van hem afhangt. Ik weet nu niet of dat verstandig was. Ik weet trouwens ook niet of Flip het überhaupt gehoord heeft. Feit is dat Flip twee minuten later de vrede tekende, waar ik, in mijn jeugdige overmoed, me dood gevochten zou hebben (En, u raadt het al, waarschijnlijk ook verloren zou hebben.) De eindstand werd daarmee 4-4; het Kasteel stond enigszins gehavend, doch fier overeind. Een terechte uitslag.

Op de terugweg, in de stromende regen hebben Dennis en ik toen maar bij wijze van boetedoening met het schuifdak open gereden. In zijn wagen, dat wel. Remiseaanbod…

Epiloog: Onze juridisch adviseur had gelukkig in het contract met Erik laten opnemen dat een paar niet-zo-handige-zetten-achter-elkaar de uitbetaling van veel geld ernstig in gevaar zou brengen. En zo geschiedde.

Ron van Hoogstraaten

Klasse 2C Ronde: 2; Datum: 2013-12-07