HMC Calder 2 – Eindhoven 1

Als teamleider had ik me een rustige zaterdagochtend voorgesteld. Die begon wel rustig maar werd verstoord toen Jan Veerman belde om zich wegens ziekte af te melden. Ik pleegde enkele telefoontjes maar kon geen invaller vinden. Net toen ik de hoop op had gegeven en wilde vertrekken, belde Jan Vosselman mij op omdat hij zag dat ik hem gebeld had. Ondanks het feit dat de wedstrijd binnen een uur zou starten, was hij toch bereid zijn plannen voor de zaterdag te wijzigen en naar Den Bosch te komen.

De wedstrijd zelf begon voorspoedig. Ik kreeg een variant op het bord die ik de avond ervoor had bekeken. Mijn tegenstander was verrast door mijn opstelling en koos een verkeerd plan. Door nauwkeurig te rekenen kreeg ik een licht voordeel. Dat werd beslissend voordeel omdat mijn tegenstander niet door had dat ik zijn dame kon vangen. Dit leverde stukwinst op en een snelle winst. Dat was een opsteker want dit seizoen had ik extern nog niet gewonnen terwijl het intern heel goed gaat (tot nu toe was dat altijd omgekeerd). Wie weet had het iets te maken met de yoga die ik
‘s ochtends had gedaan (mijn vrouw doet een opleiding om yogalerares te worden en ik dien als proefkonijn). Nu mag ik als statisticus natuurlijk geen conclusies trekken uit een steekproef van omvang 1, maar het is een feit dat ik tijdens de partij ongelooflijk scherp zat te rekenen (voor mijn doen althans). Vlak daarna speelde Frans op bord 2 met zwart professioneel remise tegen de speler van HMC met de hoogste rating.

Het volgende punt kwam van Erika. Ze was slecht uit de opening gekomen maar toonde weer haar fantastische vechtersmentaliteit. Toen haar tegenstander even weifelde, wist ze bijna uit het niets sterke dreigingen te creëren die snel tot onoverkomelijke problemen voor haar tegenstander leidden. Op de andere borden was het niet zo duidelijk. Jan was na een originele, wilde opening in de problemen gekomen: een moeilijke stelling en nijpende tijdnood. Jos had een stelling die optisch goed leek, maar Frans en ik waren er niet gerust op. Verder had Ankit met zwart weinig kunnen bereiken, had Julien een miniem voordeeltje maar ongelijke lopers maakte het onwaarschijnlijk dat hij iets kon bereiken, en stond Bas beter maar had hij wel heel veel tijd nodig om vordering te maken.

In het vervolg bleek dat onze spelers de 30-seconden increment die we in de KNSB competitie per zet krijgen goed wisten te gebruiken. Jan wist ondanks een verloren stelling en minder dan 1 minuut op de klok, zijn hoofd toch koel te houden en hij bleef heel onopvallend dreigingen in de stelling  vlechten. Eén moment van onoplettendheid van zijn tegenstander, en Jan wist zelfs een winnende combinatie op het bord te toveren. Een enorme meevaller! Inmiddels had Ankit van alles geprobeerd om winstkansen te creëren, maar moest hij uiteindelijk in remise berusten. Jos was door een blunder in grote problemen gekomen, maar daar stond tegenover dat Julien via subtiel spel toch winstkansen had gekregen. Het winnende punt kwam van Bas die ondanks hevige tijdnood steeds beter kwam te staan en na een slimme damezet een matdreiging in de stelling bracht die overzien werd door zijn tegenstander. Jos vocht  voor wat hij waard is, maar moest uiteindelijk toch in de nederlaag berusten. Tenslotte wist Julien na een heel lang gevecht zijn voordeel te verzilveren en won hij weer van een sterke tegenstander. Hierdoor werd de eindstand op 6-2 bepaald. Omdat UVS met 5-3 van de De Pion won, staan we nu gedeeld tweede op 2 matchpunten en 3 bordpunten achterstand op UVS. De komende twee ronden tegen UVS en De Pion zullen beslissend zijn.

Alessandro Di Bucchianico

HMC Calder 2 2075 Eindhoven 2188 2 6