Verslag JvM toernooi

Verslag Johan van Mil-toernooi 21-05-2017.
      Open persoonlijk Snelschaakkampioenschap NBSB

Op zondag 21 mei werd het Johan van Mil-toernooi gehouden in Ontmoetingscentrum Genderdal aan de Boccherinilaan  6 te Eindhoven. Dit is sinds 1 april van dit jaar de nieuwe speellocatie van de organiserende Eindhovense Schaakvereniging. Het aantal deelnemers bedroeg 30, waarvan er 16 vorig jaar ook deelgenomen hadden en dit was minder dan vorig jaar. Van deze 30 deelnemers kwamen er 21 uit Nederland, 7 uit België en 2 uit Duitsland. Helaas kon oud ESV-lid Benjamin Bok zijn titel niet verdedigen, omdat hij op dezelfde dag een simultaan moest geven bij de jubilerende S.V. Gardé in Soerendonk.

Desondanks was het weer een gezellig toernooi met Mark Huizer als arbiter om alles in goede banen te leiden. Na in het begin enkele indelingsproblemen te hebben moeten overwinnen, zat de vaart er goed in. Voor de pauze werden 9 ronden gespeeld en erna nog 10. In totaal dus 19 ronden met dit jaar een nieuw speeltempo. Na jaren een tempo van 5 minuten per persoon per partij te hebben gehanteerd, werd er nu overgegaan op een tempo van 3 minuten per persoon per partij met een increment van 2 seconden vanaf zet 1. Dit mede om het door de vlag rammen van de tegenstander tegen te gaan. De organisatie en de arbiter vroegen om feedback aan de deelnemers omtrent hun ervaringen betreffende het nieuwe speeltempo. In de pauze werd er aan elke deelnemer 2 broodjes en een glas melk geserveerd.

Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Leon van Gelder (  voorzitter van de NBSB ) en door de voorzitter van de organiserende vereniging. Hing Ting Lai won zowel de wisselbeker voor de overall winnaar als die voor de beste speler uitkomende voor een Brabantse vereniging. Ook werden er onder de niet winnaars 3 schaakboeken verloot beschikbaar gesteld door Jochem Berndsen en “uiteraard” was hij een van de 3 winaars.

Hopelijk zullen er volgend jaar weer meer schakers deelnemen aan het toernooi.

Henny Valks