Eindhoven 4  –   Helmond 3       6½  – 1½

Omdat Uw verslaggever deze keer niet speelde, kon hij de partijen volgen. We speelden tegen Helmond 3 dat tot nu toe tweemaal gewonnen had en eenmaal gelijk. Een concurrent dus voor de bovenste plek.

Ron nam het op bord 4 met wit op tegen Mario Adriaans en kreeg na e4 de Russische verdediging voorgeschoteld. Net zoals een aantal keer in de match Carlsen – Caruana volgde Pc3, Pc3:, dc3: en de lange rokade. Ron kwam met zijn gebruikelijke loper op c4 goed te staan, won een kwaliteit en een pion en daarna als eerste zijn partij: 1-0

Elysia had op bord 8 ook wit en kreeg in een Spaanse opening met Lc6:, dc6: na d3, wits pion op e5 cadeau. Zwart kreeg hiervoor wel wat initiatief. Hij manoeuvreerde zijn toren naar g6 en een dame op h3 die niet teruggenomen kon worden, maar Elysia verdedigde dat prima. En passant had wit daarvoor ook nog een stuk geofferd. De witte aanval liep dood en Elysia zette de tegenaanval in met een toren op d8 en kon daarna snel de partij ook winnen. 2-0

Flip speelde op bord 7 met zwart. Pas op zet vijf, zette wit met c4 een pion in het centrum. Flip had al e6 en d5 gespeeld, maar ook a5. De c-lijn ging open en wit kreeg met de toren op c1 en het paard op b5 initiatief op deze lijn. Flips toren kwam na een ruil op a6 terecht en nadat wit met een loper op e5 kwam en de dame op c7, koos hij niet de goede voortzetting en verloor zijn loper tegen een pion en daarna de partij: 2-1

Wendy speelde met zwart een Siciliaan. Zij kreeg een loper voor twee pionnen, waarvoor wit wel wat initiatief kreeg. Wendy verdedigde dat goed, maar Lc8 (en Ta8) bleven lang onontwikkeld staan. Haar tegenstander rukte op de koningsvleugel op met zijn pionnen waardoor de koning kaal kwam te staan. Daaruit volgde uiteindelijk een gedwongen dameruil met schaak waarna Wendy ook nog de kwaliteit won en daarmee de partij: 3-1

Een zelfverzekerde Wendy tegenover een vertwijfelde Nico die de bui al ziet hangen. Wendy is voor ons team haar gewicht in goud waard !

Frits speelde met wit een klassieke Italiaan met c3 en d4. Zwart nam op e4 met het paard en na wit’s 0-0 ook op c3. Na d5 volgde Pe5 wat volgens Frits niet goed is, maar hij wist niet meer precies waarom en dacht daar bijna twintig minuten over na. Na De2 dacht ook zwart lang na over 0-0. De stukken werden daarna afgeruild en met een pion minder had wit een veel actievere stelling. Zwart bood zijn dame aan op f6 en na ruil ontstond daar een geïsoleerde dubbelpion. Daarna volgde een tweede geïsoleerde dubbelpion voor zwart door  ruil op d6. Zwarts pionnenstelling was geruïneerd en Lc8 stond vast. Een lekker hapje voor Frits die op zoek ging naar de pionnen en na winst van de loper ook de partij won: 4-1.

Frits: Ik liet me in een vlaag van enthousiasme verleiden af te wijken van mijn vaste openingen repertoire en het klassieke Italiaans te spelen. Een beslissing waar ik meteen spijt van kreeg. De complicaties van het middenspel waren te moeilijk voor mij. Gelukkig ook voor mijn tegenstander. In ruil voor een pion liet mijn tegenstander zijn pionnenstructuur verminken. Dat was op zich niet zo erg, maar toen hij ook nog eens vergat zijn damevleugel te ontwikkelen was het snel afgelopen.
Volgt een analyse waar wij allen weer veel van kunnen leren:

Ivan kreeg met wit een Franse partij tegen zich. Zijn tegenstander werd actief op de damevleugel, maar verzuimde na Pe7 verder te ontwikkelen. Ivan gaf goed tegenspel en wist na Pa3, Pc4 (met aanval op de dame), zijn paard op d6 te posteren met schaak. Daarna volgde de pion op f7. Ivan vervolgde goed en wist in een afruil van alle stukken nog een pion te winnen. Dat waren twee vrije centrumpionnen. Kansloos en zwart gaf op: 5-1

Rik speelde met zijn geliefde zwart op bord 1. Na een rustige opening kwam hij wat beter te staan. Wit had een geïsoleerde pion op e5 en zwart mooie verbonden pionnen op e6, d5 en c5. Rik zette de aanval in op pion a2 met Da5, die wit niet meer voldoende kon dekken. Ook wits paard op d2 kon na Lc3 nergens meer heen. Een gedekte vrijpion op c5 en eindspel met alleen allebei twee torens was het resultaat. Wits toren op b6 stond echter wel een stuk actiever dan zwarts toren op d8 die de pion op d6 moest dekken. Rik wist nog een pion op de koningsvleugel te veroveren; dat was echter een dubbelpion. Wit stond wel actief en er werd besloten tot remise: 5½  – 1½.

Niet voor het eerst maakte Valentijn er een lange partij van. Na d4 van wit, kon hij een mooie pionnen diagonaal e6-d5-c4 op het bord zetten. Zijn tegenstander rukte op de koningsvleugel op met h3 en g4 en rokeerde daarna lang en kon zijn initiatief op de koningsvleugel voortzetten. Valentijn moest daar alle zeilen bijzetten, maar deed dat goed en na gf5: de diagonaal voor de witte loper op c2 afsluiten. Hij kon nu met a5 en b4 eindelijk initiatief nemen op de damevleugel. Wit besloot echter scherp voort te zetten en sloeg de pion op f5 met het paard en kreeg daarvoor twee pionnen terug en wits pion op e5 werd een gedekte vrijpion. Ook wits toren op de g-lijn was actief met schaakjes. Valentijns extra loper op g7 was min of meer ingesloten en wit kon zijn toren actief op b6 zetten. Het werd een scherp gevecht. Zwart dreigde met de vrije c-pion op te stomen. Maar zwarts koning werd naar de h-lijn gedwongen en er dreigde mat op de h-lijn en gedwongen remise of een offer van zwarts loper voor een pion. Wit zette echter niet goed voort en Valentijn maakte de partij af: 6½  – 1½.

Weer een ruime overwinning. Ook Gardé 2 won ruim met 7-1 en is ook nog ongeslagen. De match tegen hen op 16 maart zal wel de sleutelmatch worden in onze poule voor het kampioenschap.

Ewout Snoeck

Ronde: 4