Eindhoven 1 na overwinning op gedeeld 1e plaats geëindigd.

Het slechte resultaat uit de 1e ronde – verlies tegen Vianen DVP – kon net niet goed gemaakt worden. Weliswaar in matchpunten nog gelijk geëindigd – onze concurrent verloor van UVS – maar op bordpunten konden we niet meer halen. Toch een goed seizoen, hoewel ik denk dat als de opkomst beter was geweest, met de wedstrijd tegen Dordrecht als dieptepunt, het resultaat promotie had kunnen betekenen. Maar helaas dus te veel afzeggingen om allerlei goede redenen weliswaar, van werken in het buitenland tot in de echt verkeren, maar zo missen we promotie.

Compliment aan Bas met de fraaie score van 7½ uit 9 en Jos met 6½ uit 9: elk seizoen blijken dit zeer betrouwbare krachten te zijn! En dan Ankit die zich aan een hoger bord mocht bewijzen en aan bord 4 scoorde hij prima met 5½ uit 9. Ga zo door! Verder was Julien Sohier zeer verdienstelijk aan bord 3 met 3½ uit 6.

In de laatste ronde reisden we naar Groesbeek met een sterke afvaardiging om tegen PION te spelen. Het leek een ruime overwinning te worden na voortvarende partijen van Frans en Fred.

Fred “trapte” in een valletje, maar het bleek juist andersom: niet zwart wint een pion maar wit. Na een nauwkeurige afwikkeling resteerde een glad gewonnen eindspel met een pion op e6 en een steeds dreigend mat op de onderste rij.

Frans kreeg een heel klein voordeeltje, maar dat was hem niet genoeg. Erg fraai en sterk was de zet g6-g5 waarmee g4+ schaak dreigde.  Wat pareerde met g4, maar Frans had zeer scherp gezien dat Txg4 mogelijk was. De hoofdvariant kwam op het bord waarna zwart kon kiezen voor het doorzetten van de aanval of afwikkelen naar een gewonnen eindspel. Spelend volgens zijn voorbeeld Botwinnik gingen bijna alle stukken in de doos, waarna wit inzag dat verder spelen zinloos was.

Jos had een stuk van zijn tegenstander klemgezet, dus dat leek een grote overwinning te worden, maar toen zag ik tot mijn verbazing dat Ankit met Toren tegen Dame speelde. Hoe kan dat nou? Hij had een normale om niet te zeggen goede opening met zwart achter de rug, en dan de Dame kwijtgeraakt. Het was daarna niet moeilijk meer voor zijn tegenstander en na nog meer materiaal verlies gaf hij op. Toch een uitstekend seizoen gespeeld Ankit!

Jos wist inderdaad het stuk binnen te halen. Omdat ik zijn partijen nooit goed begrijp kan ik niet zeggen of het nu diep strategisch inzicht was of iets anders, maar zijn zet Dd6-g3 vond ik wel heel mooi.

Helaas ging het hierna in tijdnood bij twee partijen mis.

Julien leek een goede positionele Siciliaan te spelen. Zijn initiatief op de Koningsvleugel en zijn sterke centrum leken ruim op te wegen tegen de druk op de damevleugel tegen pion c4. Zwart gaf echter geen krimp en bleef zijn zwakke plekken goed bewaken. Om de druk verder op te voeren speelde wit met h4-h5 en een toren via c3 naar g3. De druk op c4 werd nu echter zo groot dat wit gedwongen werd op b4-b5 te spelen. Dat betekent dat de aanval zou moeten doorslaan, maar dit lukte in tijdnood niet. Nadat een aantal witte pionnen sneuvelden moest Julien opgeven.

De tweede tegenslag was een bloedstollend tijdnoodgevecht tussen Luuk en Wim Molenkamp. Beiden wisten lange tijd het beste uit de stelling te halen. Alles draaide om de aanval en ze konden beiden op mat spelen. Steeds stond er 1 minuut op de klok en moesten moeilijke zetten gevonden worden. Wim speelde uiterst koelbloedig op de triplering op de h-lijn, offerde onderwijl een stuk, maar na Th8+ en Dh5+ speelde Luuk de beslissende fout Kd7, waar Kd8 de enige zet is. Na afloop werd er nog lang gekeken in hoeverre Luuk gewonnen zou hebben gestaan of juist niet. Neemt niet weg dat de wedstrijd weer gelijk getrokken werd: 3-3.

Bas speelde een Ben-Oni naar behoren, om niet te zeggen: dit is precies wat je moet doen met wit. Dat betekent zwarts initiatief op de damevleugel wat inperken, het centrum versterken en alles voorbereiden om e4-e5 te kunnen spelen. Het was ook fraai om te zien dat deze zet kwam en zonder het tegenspel op de damevleugel is het dan zeer moeilijk te keepen voor zwart. Met een kwaliteitsoffer probeerde zwart nog tegenspel te creeren, maar met een paar eenvoudige zetten Lc3 en Te7 werd wits voordeel alsmaar groter. Na nog een combinatie moest zwart het opgeven.

Tot slot moest Alessandro het matchpunt binnenhalen. In een mooi middenspel leek hij zijn tegenstander onder flinke druk te kunnen zetten met vooral zijn sterke centrum. Het zwarte paard was toch wel erg lastig en moest geruild worden, waarna een toreneindspel op het bord kwam waar geen van beiden kansen op winst hadden. Deze remise resulteerde in een kleine doch goede matchoverwinning.

Fred Hallebeek

(Lees hier het verslag van de tegenstander)

T PION

2070