Tijd en inspiratie, het ontbrak me een beetje aan beiden toen ik dit verslag moest schrijven. Er hadden nog wijze woorden op onze website gestaan: “Teamleider, vraag een teamgenoot het verslag te schrijven”. Dat was ik natuurlijk vergeten te doen, en, aan het einde van het weekend, was het daar ook wel wat te laat voor. De dagen verstreken vervolgens erg snel en dus ben ik twee weken te laat… Excuses dus voor dit verlate verslag.

Tijd en inspiratie zijn ook best nuttig voor de schaker. Laten we maar zeggen dat iedereen op zijn eigen manier geïnspireerd was voor deze wedstrijd. Bij Ludo en Kiran pakte het helaas toch niet helemaal uit zoals gewild. Eerst Ludo:
“Mijn jeugdige tegenstander speelde me helemaal weg, dacht rond zet 40 snel te winnen, maar ik had geluk. Daarna had ik in een evenwichtig dame-eindspel een hallucinatie (ik dacht dat Df3-b8 van hem mocht…) en ruilde af naar een pionneneindspel wat ik opgaf in een volgens Stockfish remise stelling.”

In de categorie ‘tegenvaller’ doet Kiran een tegenbod:
“I went for a gambit variation taking the pawn on b2. I lost some development time for the extra pawn but was slowly able to consolidate. A few moves later my position got significantly better and soon I was up an exchange and two pawns and eventually a completely winning position. However, just 2 moves before the 40 move-time control, I had a nightmare situation. First I blundered my knight and in the immediate next move, I blundered a full rook.”

Twee volle, pijnlijke, nullen dus. Het zat echter de rest van de middag gewoon mee. Grootste meevaller van de dag was Jos. Vanuit een gelijke stelling speelde hij op winst met minder tijd op de klok. Het resulteerde in een ingewikkeld en verloren eindspel. Toch wist Jos het remise te keepen! Jos geeft zelf een verklaring voor de miraculeuze ontsnapping:
“Na de opening meende ik ten onrechte duidelijk in het voordeel te zijn (de witte dubbele d-pion had niet veel te betekenen) en begon ik te forceren zodat de zaak uit de hand ging lopen. Door tijdgebrek van mij en vermoeidheid van hem miste hij 4x de winst en ik 3 x de remise. Het eindspel speelden we schandalig.”
Ik vond het wel interessant, dus hierbij het fragment:

Vol inspiratie trok ik zelf ook ten strijde. h2-h4-g5 gevolgd door g2-g4-g5 had ik al op het bord terwijl alleen mijn b1-paard zich nog maar met de partij had bemoeid. Helaas ontbrak het vervolgens aan de scherpte om de unieke stelling ook echt naar mijn hand te zetten. Het ontbrak me ook aan tijd: op zet 20 zat ik (voor mij ouderwets) vroeg in tijdnood, dat hielp niet echt mee. Toen ik vervolgens eindelijk de 40e zet had gehaald, besloot ik dat ik maar meteen tien minuten moest gaan gebruiken om een paardoffer te berekenen, om het vervolgens niet te doen. Twee zetten later gebruikte ik weer tien minuten om het nemen van een pion te berekenen. Die was nogal giftig, dus ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. De spannende partij eindigde uiteindelijk in een niet zo spannende remise.

En dan waren er vier volle punten: Bas, René, Jan en Jeroen trokken deze match sterk over de streep. Jeroen was de meest overtuigende, de slapeloze nachten hebben duidelijk nog geen invloed op hem. Dit schreef hij zelf:
“Na de opening steeds een beetje voordeel gehad. Vooral omdat de eindspelen net iets makkelijker spelen voor mij vanwege de pionnenmeerderheid op de damevleugel. Mijn tegenstander blunderde echter, waardoor ik de dame in kon sluiten met stukwinst. Daarna was het erg eenvoudig.”

Bas had een pittige partij. Hij kende geen moment echt problemen, maar ik had geen idee hoe hij de muur van zijn tegenstander zou breken. Langzaam maar zeker maakte hij voortgang en brak hij de stelling van zijn tegenstander. Dit merkte hij er over op:
“Mijn tegenstandeer speelde wel heel passief maar kwam daar lang mee weg. Mijn g5 was iets te vroeg, daarna kreeg hij een redelijke stelling maar had veel eerder op b5 aan moeten sturen. Na f4 had hij moeten pakken en opnieuw b5. Na fxe5 dxe5 heb ik een prachtige stelling al viel het niet mee om hem te kraken tot hij eindelijk toch (te laat) b5 deed….”
Om dit commentaar ook wat beeld te geven, hierbij een deel van de partij:

René en zijn tegenstandster speelden een interessante partij waar volgens mij voldoende inzat. Ik heb er helaas veel van gemist, maar het was duidelijk een ingewikkelde partij zonder dat er echt voordeel voor een van de twee spelers leek te zijn. Zo na de tijdnood stond René ineens een pionnetje voor en nog wat later was het een vol punt. Een welkom punt.

Tot slot Jan, een van onze puntenmachines dit (en ook vorig!) seizoen. Ik zat er naast en eerlijk gezegd had ik niet het idee dat Jan nou zoveel had. De partij ging rustig verder en stukje bij beetje zag je een pionnenstructuur op het bord komen die voordeliger leek voor Jan dan zijn tegenstander. Daarbij hielp het dat Jans toren de enige open lijn van het bord in handen had. Vakkundig speelde Jan zijn voordeeltje naar een punt.

Een mooie 5-3 winst dus in deze laatste wedstrijd van het jaar. We staan er prima voor, met vijf matchpunten uit vier wedstrijden op de derde plek. De wedstrijd van 18 december hadden we tegen de koploper moeten spelen, maar die is dus verplaatst! Na de winterstop kunnen we hopelijk weer gaan schaken!

Bram Klapwijk