Hall of fame

De afgelopen jaren heeft de jeugdafdeling van de Eindhovense Schaakvereniging een aantal Nationale jeugdkampioenen opgeleverd. Hier is een kort overzicht.

2023

De eerste titel in 2023 was voor Niranjana die meisjes E-kampioen werd. Ze speelde twee keer remise waaronder tegen clubgenote Melody en won verder alles.

Niranjana samen met Peng

2022

Ons D team behield dit jaar hun titel. Vorig jaar ging het nog moeizaam, dit jaar werden alle wedstrijden in de halve finale en finale met ruime cijfers gewonnen.

Sascha, Ethan, Freek en Boyd werden weer Nederlands kampioen

Op het pupillenkampioenschap verdedigden Niranjana en Melody met succes hun meisjestitels. Niranjana werd meisjeskampioen in de F categorie en Melody in de G categorie. Tim Ma greep met een score van 6.5 uit 7 net naast de algemene titel in de H categorie.

Niranjana is al tweevoudig Nederlands kampioen
Ook Melody is tweevoudig Nederlands kampioen

Luna deed na een korte afwezigheid weer mee met een kampioenschap. Ze werd prompt kampioen in de meisjes D categorie. Gemakkelijk ging het niet. Pas na een tie-break was het pleit beslecht.

Elysia haalde na haar vorig jaar behaalde titel Nederlands C meisjeskampioen online-schaken ook de titel Nederlands C meisjeskampioen schaken. Ging het vorig jaar nog erg gemakkelijk, dit jaar vond de ontknoping pas in de laatste ronde plaats.

Elysia, eigenlijk kampioen in twee verschillende disciplines (foto: Ilja Kalle)

2021

In 2021 werd ons D team weer kampioen. Waar ze vorig jaar nog genoegen moesten nemen met een tweede plaats bleven ze nu DD één matchpunt voor. Ons E team prolongeerde de titel die ze in 2019 hadden veroverd. Tussentijds waren ze nog wel een keer online Nederlands kampioen geworden, maar dat voelt toch anders aan.

Kevin, Eric, Freek en Boyd houden de beker vast.

De eerste dag waarop de coronamaatregelen versoepeld werden greep de KNSB aan om weer een groot fysiek NK te organiseren in Best. In een veld van 52 D spelers was Gachatur veruit de sterkste. Hij stond alleen een halfje af tegen zijn vriend en clubgenoot Sascha en werd na lange tijd weer de eerste Nederlands fysieke D kampioen.

Gachatur ontvangt zijn kampioenschapsbeker uit handen van de Beste burgemeester

In 2021 waren we al een beetje gewend geraakt aan de pandemie. Het voelt al natuurlijk aan dat de kampioenschappen online worden afgewerkt. Het gebrek aan gezelligheid wordt enigszins gecompenseerd door het ontbreken van reistijden. Een jeugd-NK kan daardoor in één weekend worden afgewerkt. Elysia won de eerste dag al haar partijen in het meisjes NK-C waardoor ze de tweede dag op haar gemak de titel kon binnenhalen.

lysia is achter haar laptop bezig het kampioenschap meisjes C binnen te halen
Elysia is achter haar laptop bezig het kampioenschap meisjes C binnen te halen

Na twee jaar kon ons E team hun titel uit 2019 prolongeren. In 2020 was het toernooi afgelast, nu was er een online editie. Ons E team won alle tien wedstijden overtuigend en werd met 37 bordpunten uit 40 kampioen.

Het E team bestond uit Kevin, Sascha, Freek en Boyd

Bij het pupillenkampioenschap lieten twee longe meisjes zich gelden: Niranjana werd meisjeskampioen in de G categorie en Melody in de H categorie.

Niranjana is meisjeskampioen in de G categorie
Melody is meisjeskampioen in de H categorie

2020

2020 is een gek jaar. Het is het eerste jaar dat helemaal in het teken staat van een pandemie met als gevolg dat vrijwel alle nationale kampioenschappen afgelast dan wel uitgesteld zijn. Hierdoor zijn ook een aantal nieuwe initiatieven ontplooid, zoals het online NK-E. De eerste Nederlandse online jeugdkampioenen zijn afkomstig van onze club. Tommy won de open groep en Luna de meisjes groep.

Tommy is de eerste kampioen in deze nieuwe discipline
Luna is de eerste Nederlandse online meisjeskampioen

2019

2019 is voor onze jeugdafdeling het meest succesvolle jaar tot nu toe.Het D team werd voor het eerst Nederlands kampioen. Ze deden dit door alle negen wedstrijden te winnen.

Het D team. Van links naar rechts: Ivan, Tommy, Wendy, Gachatur en Valentijn. Elysia die als invalster 2 uit 2 scoorde ontbreekt. (foto: Kristina)

Ook het E team werd Nederlands kampioen dit is nu al de derde keer. De laatste keer was alweer in 2010. Sindsdien zijn we er wel een paar keer dicht bij geweest maar ging het telkens net mis. Deze keer lieten Tommy, Gachatur, Luna en Sascha de concurrentie kansloos met vijf 4-0 en twee 3-1 overwinningen.

Gachatur, Luna, Tommy en Sascha houden de beker vast (foto: Ilja Kalle)

Naast de twee team kampioenschappen waren er ook vier individuele titels. Tommy Grooten behaalde zijn tweede pupillen titel. Hij werd kampioen in de F-categorie. Na zes overwinningen was een remise in de laatste ronde in weinig zetten voldoende om de titel binnen te halen.

Wendy haalde dit jaar twee titels binnen. Eerst werd ze meisjes C kampioen en een maand later won ze het algemeen D kampioenschap. Bij het meisjes C kampioenschap was de afstand met de nummer twee erg groot. In het algemeen D kampioenschap eindigde ze samen met twee jongens op de eerste plaats. De daaropvolgende tie-break won ze overtuigend.

Wendy met een van haar vele bekers

Luna werd in 2019 met overmacht kampioen bij de meisjes E. Met haar 8 jaar was ze de jongste van het veld, maar slechts een van haar opponenten wist een remise tegen haar te scoren.

Een trotse Luna

2018

In 2018 verdedigde Yichen Han met succes zijn British Championship Under 11, hij voegde daar ook de titel Under 12 aan toe. In beide toernooien samen liet hij slechts een half puntje liggen.

Hoewel Yichen zo te zien nu fan is van een Engelse voetbalploeg blijft hij voor Nederland uitkomen. Zijn club is nog altijd ESV.

Tommy Grooten volgde Yichen op als Nederlandse E kampioen. Deze titel is nu al sinds 2015 in het bezit van onze clubleden.

Luna Huang, het jongere zusje van Wendy, liet voor het eerst van zich spreken door Nederlands H kampioen te worden.

Luna zet de familietraditie voort

2017

In 2017 begonnen we aan de verovering van de wereld. Yichen Han veroverde het British Championship under 11 met een 100% score en Alexander Rutten werd jeugdkampioen van Georgia in de under 14 klasse.

Daarnaast verdedigde Yichen Han zijn Nederlandse E titel met succes. Hij bleef een half puntje voor op Machteld van Foreest. Yichen heeft nu zes individuele Nederlandse titels op zak.

Yichen2NK2017

Tommy Grooten werd Nederlands H kampioen. Om Newton te citeren: “Als ik verder heb gezien dan anderen, komt dat doordat ik op de schouders van reuzen stond.”

TommyPetra

2016

In 2016 nam Yichen Han de titel bij de E’s over van Alexander Rutten. Alexander werd tweede, op respectabele afstand gevolgd door de rest van het veld.

YichenAlexander

Yichen boekte in 2016 een historische zege in het Pupillenkampioenschap. Door de F categorie te winnen werd hij de eerste Nederlander met vier pupillen titels.

Yichen

Wendy greep in de G categorie op weerstandspunten naast de titel algemeen kampioen, maar pakte wel de meisjes titel.

Wendy2

IMG_0210

2015 is een buitengewoon succesvol jaar voor onze jeugdafdeling. Bij het NK E werd zowel het meisjestoernooi als het jongenstoernooi beslist in een barrage van drie spelers. In beide barrages won een speler van de Eindhovense Schaakvereniging. Janne Allaart won bij de meisjes en revancheerde zich daarmee voor het jaar ervoor waarin ze de barrage nog verloor van Machteld van Foreest. Alexander Rutten won bij de jongens. De Najdorf was een gevaarlijk wapen van Alexander waar veel tegenstanders zich geen raad mee wisten.

IMG_3143

De Nationale Pupillendag werd helemaal een feest voor de Eindhovense Schaakvereniging. Alle drie de leeftijdscategorieën werden gewonnen door onze spelers. Alexander Rutten zette zijn E titel extra luister bij door ook Nederlands kampioen in de F categorie te worden. Yichen Han veroverde de G titel en is hiermee de zesde Nederlander die drie pupillentitels (F, G, H) veroverd heeft. Zijn voorgangers zijn: Jan Smeets, Mark Erwich, Maurice Schippers, Arthur Pijpers en Robby Kevlishvilli. Yichen heeft volgend jaar nog een kans op nummer vier in de F categorie. Wendy Huang volgde Yichen op als Nederlands kampioen in de H categorie. Zij werd hiermee meteen ook Nederlands meisjes kampioen in de H categorie. Alexander, Yichen en Wendy haalden gezamenlijk bijna een 100% score. Alleen Alexander stond in de laatste ronde een remise af. Op de foto staan vlnr: Elysia Feng (vierde bij de meisjes in de H), Alexander Rutten, Yichen Han en Wendy Huang.

YichenJanneWendy_2014

In 2014 prolongeerde Yichen zijn titel in de H categorie. Het was de eerste keer dat iemand twee keer Nederlands kampioen in de H categorie werd. Op de foto wordt Yichen geflankeerd door Janne Allaart die derde werd bij de meisjes in de F categorie en Wendy Huang vierde werd bij de meisjes in de H categorie.

yichen_pupillendag_13

In 2013 werd de vijfjarige Yichen Han Nederlands kampioen in de H categorie. In de tweede ronde verloor hij, maar verder wist hij al zijn partijen te winnen.Hij werd uiteindelijk eerste op weerstandspunten.

Eteam2010

In 2010 prolongeerde het E team haar titel. De Eindhovense Schaakvereniging werd daarmee de eerste club die twee keer achterelkaar Nederlands E kampioen voor teams werd. Dit jaar ging het een stuk gemakkelijker. De meeste wedstrijden werden met overmacht gewonnen. Slechts één keer werd gelijkgespeeld. De foto komt van het NBSB kampioenschap. Vlnr: Sourav Bhattacharjee, Luuk Baselmans, Ties Schalij en Kritin Motamarri.

ESV_kampioen_2009

In 2009 werd ons E team verrassend kampioen van Nederland. We hadden geluk dat een sterk team uit Groningen met onder andere Melchior Hillenkamp (Nederlands Kampioen), Jorden van Foreest en Lucas van Foreest zich op het laatste moment terugtrok. We waren misschien ook niet het sterkste team. Een overwinning in de laatste ronde bracht ons opeens aan kop in het klassement. De foto van het winnende team vlnr: Teun Rooijmans, Sourav Bhattacharjee, Ties Schalij, Ankit Majhi en Jaap Rooijmans. Op de achtergrond staan teamleider Frits Schalij en wedstrijdleider Ynte Visser. Ynte heeft net een teamshirt van het kampioensteam in ontvangst genomen en ziet tot zijn verbazing dat het ook nog zijn maat is.

7 gedachten over “Hall of fame

1. Pingback: ESV D1 team Kampioen van Nederland | Eindhovense Schaakvereniging