Het vierde (veilig)

De laatste wedstrijd uit tegen WLC 3 moest nog de beslissing brengen.

Met een gelijk spel staan we nu 3e van onderen en met 7 punten blijven we gewoon in de 3e klasse. Het ging nog niet zo gemakkelijk. Rinus had weer een wilde stelling en maakte de eerste remise. Karel speelde tegen Bas die slecht kon zien en een speciaal bord had. Had tussentijds ook opmerkingen over de stand op het bord. Karel had een sterke aanval opgezet, maar door een verkeerde combinatie kon Bas met aftrekschaak plotseling een Dame winnen en was het uit. Gerardo had tegen Rein ook een sterke aanval opgezet, die wel doorsloeg. Paul kwam onder druk te staan en gaf op toen hij een loper achter stond met verder alleen nog pionnen op het bord. Ik kwam slecht uit de opening en werd flink onder druk gezet. Probeerde daar onder uit te komen toen Andre  zag dat voor hem de klok in de laatste 20 minuten kwam. Had dat nog niet eerder meegemaakt en dacht dat het laatste halfuur was ingegaan en begon een discussie dat dat niet goed kon zijn. Op de volgende zet dekte hij met toren zijn Dame, waardoor ik plotseling met mijn toren zijn Dame kon inrekenen. Over naar de partij van Ron tegen Henk van Oost. Ron had op het oog een vreselijke stelling, die op instorten leek te staan. Hij gooide het roer om en ging vol in de aanval. De koning van Henk op a8 werd bedreigd door Dame en toren op de b-lijn en Henk dacht diep na en Ron hield de klok in de gaten. Dat werd Henk fataal. Peter had in het middenspel m.i. in een verkeerde volgorde afgeruild en kreeg een vervelend paard tegen. Probeerde daarna nog met een gevaarlijke aanval op de koningsstelling, maar dat mislukte. Hans kwam in eindspel terecht met voor hem Dame en paard en zijn tegenstander Dame en toren en beide een aantal pionnen. Hans wist gevaarlijke aanvalsdreigingen af te wenden en kreeg zelfs een betere stelling. Overzag torenwinst of mat in twee, dacht een behoudende zet te doen, die echter voor zijn tegenstander eeuwig schaak toeliet.

Flip Stomps

Klasse 2D Ronde: 7; Datum: 2012-03-31