De Pion – Eindhoven

Deze wedstrijd begon al op de maandagavond voor de KNSB ronde, omdat ons clublid Ludo Tolhuizen (in de externe uitkomend voor De Pion) verzocht had om vooruit te spelen. Dat wilden we natuurlijk niet weigeren en zo speelde Ludo vooruit tegen Julien. Een standaardstelling met een geïsoleerde d-pion werd door Julien zeer sterk gespeeld en Ludo voelde zich gedwongen een stukoffer te brengen in de hoop remise door eeuwig schaak af te dwingen. Een zeldzame blunder van Julien bracht onverwachts een vol punt voor Ludo.

Nu is het zo dat teams die op voorsprong komen via een vooruit gespeelde partij meestal de eigenlijke wedstrijd niet winnen en in die wetenschap reisden we vol goede moed af naar Roosendaal. Op de topborden ontbrandde meteen een felle strijd want  Bas kreeg een voorbereid pionoffer voorgeschoteld en Luuk moest een stukoffer bestrijden. Op de andere borden ging het er een stuk rustiger aan toe met zelfs een remise-aanbod op de 13e zet van mijn tegenstander. Dat sloeg ik natuurlijk af, want daarvoor reis je natuurlijk niet af naar Roosendaal. Een andere reden was dat mijn tegenstander inderdaad de variant speelde waarop ik me had voorbereid, en dat ondanks dat mijn tegenstander dit altijd speelt, ik niet onder de indruk was van zijn zetten.

Vlak voor de tijdcontrole ging het mis. Zowel Bas en Luuk vergisten zich in goede, maar gecompliceerde stellingen en verloren. Verder had Ankit het moeilijk na de opening en ging het snel mis toen hij in tijdnood een verkeerd plan koos. Invaller Jan Vosselman had zich inmiddels los weten te werken uit een moeilijke stelling maar meer dan remise zat er niet in. Dat legde enorm veel  druk bij de andere partijen. Daarin stonden we wel beter maar er moest natuurlijk wel gewonnen worden om verlies te voorkomen. Frans gaf het goede voorbeeld door met kleine middelen de sterke Thierry Penson volledig zoek te spelen. Minder goed ging het bij Jos en mijzelf, want wij wisten onze goede stellingen niet tot winst te brengen en moesten uiteindelijk in remise berusten. Hierdoor verloren we onverwachts met grote cijfers: 2 1/2 – 5 1/2. Net als eerder dit seizoen bleken we niet goed in staat om goede stellingen te verzilveren.

Alessandro Di Bucchianico

De Pion 2138 Eindhoven 2203
1. FM Mark Smits 2219 FM Bas van de Plassche 2391 1 0
2. Stefan Colijn 2236 FM Luuk van Kooten 2347 1 0
3. Thierry Penson 2198 IM Frans Kuijpers 2215 0 1
4. FM Jan van Mechelen 2206 Ankit Majhi 2130 1 0
5. FM Andy Baert 2124 Jos Sutmuller 2185 ½ ½
6. Ludo Tolhuizen 2114 Julien Sohier 2227 1 0
7. Charles Kuijpers 1970 Alessandro di Bucchianico 2044 ½ ½
8. Pim Eerens 2039 Jan Vosselman 2083 ½ ½

2 gedachten over “Verslag ronde 8

1. Ik heb tegen Alessandro inderdaad lange tijd slecht gestaan. Maar in remise berusten? In de slotstelling sta ik gewonnen, ik was degene die in remise berustte 1

• Ik ging in mijn winstpogingen te ver. Charles had inderdaad kunnen winnen maar hij speelde een slechte zet en bood remise aan. De stelling was toen overigens weer evenwicht, maar ik kon niets meer doen zonder weer in gevaar te komen. Vandaar mijn opmerking dat ik in remise berustte.