Uit tegen De Kentering
Maandag tien november togen wij naar Rosmalen voor de avondcompetitieontmoeting met ‘De Kentering’. Ad mocht rijden want hij wist de weg nog; evenals Dennis was hij negen dagen daarvoor ook al, maar dan met het derde team op bezoek geweest bij dezelfde tegenstander. Het derde won met 1½ – 6½ en Ad en Dennis tekenden een vol punt aan. Verbijsterd en vervuld van ontzag zagen zij ons dan ook aankomen. Het was echter onmogelijk nog snel een blik sterkere spelers open te trekken, aangezien wij ook Eindhoven A hadden meegebracht om die sluiproute te blokkeren. Eindhoven A zou trouwens die avond gelijk spelen. Wij konden onmogelijk meer verliezen, maar moesten natuurlijk wel even volgens de regels van de bond vanuit de beginstelling enige zetjes doen. De Kentering startte met de moed der wanhoop en wij dus met een lichte overmoed. Ik weet niet wat het beste is. Simon maakte het het aller bontst: Na een zetje of vijf offerde hij zijn koningspaard op g5. Sidderend van angst zag je zijn tegenstander gedurende een half uur steeds kleiner worden om tenslotte te besluiten het offer niet aan te nemen. Dat had hij niet moeten doen. Of wel moeten doen, zo u wilt. Nu kon Simon een toren en een handjevol pionnen winnen en was het na tien zetten afgelopen. We waren met zijn allen in een auto dus Simon kon gaan wachten. Gelukkig voor hem was Dennis even later ook klaar en konden ze samen in de bar gaan vluggeren. Met bier en zo.
De partij van Dennis had ook niet veel om handen. Dennis was nog bezig met zijn opening en wilde er juist voor gaan zitten toen zijn tegenstander plotsklaps een combinatie zag… die er niet was. Dat wil zeggen, er was wel een combinatie -die zijn er altijd- maar het kostte hem zelf een vol stuk, terwijl de open lijn en de ruimte voor Dennis waren. Compensatie heet dat, geloof ik. Geen gevaar, geen centje pijn en na twintig zetjes aan het bier.
Ad zat te zwoegen in het middenspel. En met succes! Hij won een pion, vergat vervolgens de winst veilig te stellen. Gezien de stand in de match en de stand op het bord besloot Ad dan maar genoegen te nemen met remise. Een beetje ontevreden was hij wel, maar het gaat allengs beter. De stand in de match was toen inmiddels drie nul, want op het vierde bord had Ron zelf verschrikkelijk huisgehouden. Niet met geniale zetten of concepten of zo; het was weer verre van foutarm, maar de hele uitwedstrijd dreigde zo’n saaie vertoning te worden dat het tijd werd voor wat reuring in de tent. Door een toren net zo lang op te jagen tot er een paard geslagen kon worden kreeg ik de overhand. Mooi bedacht maar er was wat collateral damage. Twee pionnen om precies te zijn. Maar wel met aanval. Bovendien kwam de extra loper goed van pas nu de pionnen niet meer in de weg liepen. Een torenoffer (niet gezien, baal ik van) had de zaak bespoedigd, maar een mataanval met dame en toren werd eenmaal afgeslagen door tussenplaatsing van de andere dame. Bij een tweede poging meende hij toch via een tussenschaakje mijn loper te mogen verschalken. Dat mocht. Op straffe van mat in één. Toen hij het zag, zestien milliseconden na het loslaten, sprak hij: “Dat had ik niet moeten doen” en zette de loper weer terug. “Maar je hebt het wel gedaan” en Dxg2#  riposteerde ik en stak hem de hand toe. Voor alle duidelijkheid, weet je wel. Dit nu viel verkeerd. Mijn tegenstander meende dat ik hem van vals spelerij beschuldigde.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken (vaak probeer ik andersom): een handgemeen bleef uit en we hebben de zaak in der minne geschikt, geanalyseerd zelfs nog. Zo eindigde de avond zoals het begonnen was. Saai. Maar wel twee matchpunten en heel veel bordpunten. Na de smadelijke nederlaag in ronde één zijn we vier plaatsen gestegen. Door het verlies van de Triple-Pion hebben wij het kampioenschap weer potentieel in eigen hand.
Ron van Hoogstraaten
Avond D2; Ronde: 2; Datum: ma 2014-11-10