ESV 3 – Stukkenjagers 4

(5e ronde NBSB-competitie seizoen 2016-2017, zaterdag 17 december 2016)

Na 4 nederlagen tegen sterkere teams kregen we in de 5e ronde voor het eerst een wat zwakkere tegenstander, die net als wij vorig seizoen gepromoveerd zijn naar de promotieklasse en qua rating slechts een klein beetje sterker zijn dan wij. Zou het nu lukken, wat de eerste 4 rondes mislukte, namelijk winnen of gelijkspelen? Overigens moet daarbij gezegd worden, dat een gelijkspel niet genoeg zou zijn, omdat Stukkenjagers 4 al tegen Rochade 1 had gespeeld (het andere zwakke team, dat vorig jaar eveneens gepromoveerd is) en dit Tilburgs treffen in haar voordeel had beslecht. Daarnaast had Stukkenjagers 4 nog ergens een gelijkspelletje gesnoept, dus had het in totaal 3 wedstrijdpunten.

3 dagen voor aanvang van de wedstrijd, belde Jeroen van de Put mij op met de vraag of hij een speler van mij zou kunnen krijgen, omdat hij maar 7 mensen had. Omdat ik op dat moment de beschikking had over 9 mensen, ging ik hiermee akkoord en vroeg ik aan Tim Slendebroek of hij wilde invallen in het 2e. Tim ging akkoord en ik belde Jeroen terug met het goede nieuws. Overigens kreeg ik toen te horen, dat Jeroen al lang wist, dat iemand van zijn team niet mee zou doen. Toen ik hem later vroeg of hij geprobeerd had om vooruit te laten spelen, kreeg ik een stomverbaasde reactie????

2 dagen voor de wedstrijd kreeg ik een telefoontje met een – onverwachte – afmelding van Peter Bouma (overigens met zeer goede reden) en toen had ik opeens maar 7 personen. Mijn pogingen om een invaller te vinden mislukten.

De wedstrijd mislukte volkomen; na 3 uur stonden we met 0 – 3 achter. Een reglementaire nederlaag op bord 1 zoals gezegd.

Cees (bord 8, wit) gaf een pion weg, maar had daar zeer goede compensatie voor (volgens mij minstens remise) maar hij vergaloppeerde zich in het eindspel en verloor.

Loek (bord 3, zwart) kon het niet bolwerken en verloor. Ik heb helaas niets gezien van deze partij.

Erik Bouwmans (bord 7, zwart) en Albert Coenen (bord 5, zwart) konden hun goede stellingen niet verzilveren en moesten genoegen nemen met remise. Tussenstand 1 – 4. Ook Nico Schellingerhout (bord 2, wit) kwam niet verder dan remise.

Dennis van Kuijk (bord 6, wit) verloor op een gegeven moment een pion en toen hij er later nog een verloor, verloor hij de partij ondanks verwoede pogingen om er nog iets van te maken met een vrij(rand)pion, die door een paard bewaakt werd. Hij kon het paard blijven aanvallen en de tegenstander dwingen om zijn paard te geven; het nadeel was echter, dat de vrijpion van zijn tegenstander niet meer kon worden gestopt.

Was het dan allemaal kommer en kwel? Nee! Walter (bord 4, wit) speelde een puike partij en met een gave eindspeltechniek besliste hij de partij.

Albert Coenen

Eindhoven 3 1799 De Stukkenjagers 4 1818
1. NO Erik van Ingen 1874 0 1 Regl.
2. Nico Schellingerhout 1839 Arend Jan Meerwijk 1797 ½ ½
3. Loek van Rey 1759 Joost op ’t Hoog 1849 0 1