Eindhoven 2 hard onderuit

Zo, dat is andere koek. Na een glorieuze zegetocht in klasse 4I vorig jaar, bekroond met een 7,5 – 0,5 overwinning op “concurrent” Zuid-Limburg 5 in de kampioenswedstrijd, gaat ons team nu een treetje hoger kijken. De eerste wedstrijd tegen Veldhoven 1 heeft ons – voor zover nodig – met beide voeten op de grond gezet. En dan is Veldhoven niet eens het sterkste team in onze klasse. Qua ratinggemiddelden spannen WLC 1 en Dubbelschaak 1 de kroon. Beide degradanten, maar hoe dat mogelijk is geweest? Ik zie in diverse 2e klassen teams met een lager ratinggemiddelde. Zoals iemand tegen me zei: WLC is sterker dan ons eerste.

Ons wacht dus een pittig seizoen. Veldhoven 1 was wat dat betreft één van de teams die op papier wel sterker zijn, maar niet zoveel sterker dat we ons bij voorbaat kansloos zouden hoeven te achten. Dan kunnen we met 6,5 – 1,5 verliezen. Maar tegen dit soort teams is een nipte overwinning zeker binnen handbereik. En verder zijn er zeker drie teams die (nogmaals: op papier) maar iets sterker zijn, en waartegen we de punten zullen moeten pakken.

Tegen Veldhoven lukte dat dus niet. De nederlaag was geflatteerd maar terecht. Nooit heeft er een goed resultaat in gezeten. De punten die gescoord werden kwamen van Rien die onverbiddelijk counterde toen Gerrit Bruggeman de veiligheid van zijn koning even uit het oog verloor en een remise van Wendy, die knap verdedigde en zelfs een stuk voor kwam, maar niet een stelling overhield die uitnodigde op winst te gaan spelen.

De andere partijen gingen verloren. Maar zover ik het kon volgen heeft er (op één persoon na) niemand geblunderd of werd er iemand keihard van het bord gezet. De Veldhovenaren speelden gewoon net wat beter. Van Hans B (zwart) kreeg ik een verslagje dat die indruk bevestigde. Ik schrijf het over: “Na 1 g3 kwam de Engelse opening op het bord. Wit probeerde een opmars op de damevleugel met uiteindelijk pionnen op a4, b5 en c4. Maar zwart wist in het centrum afruil van stukken te forceren waarmee de stelling in evenwicht was. Helaas maakt zwart een verdedigingsfout en moest kiezen óf pion h6, óf pion c7 te verliezen. Zwart maakt de verkeerde keus en gaf pion c7 weg, waarna wit met dame en paard de zwarte damevleugel opblies. Jammer achteraf want pion h6 was helemaal niet belangrijk.”

Hans vd H probeerde met geweld de stelling van Alan van der Heijden op te blazen, maar die gaf geen krimp. Bas pakte de voorzichtige opbouw van Erik van Eijndhoven net zo voorzichtig aan. Daarom hield wit het initiatief dat omgezet werd in een aanval die vernietigend oogde. En uiteindelijk ook bleek te zijn.

Zelf blunderde ik twee keer tegen Frans Wolferink die maar één keer blunderde. Dus verloor ik.

Jeroen wilde, zijn (schaak)karakter trouw, aanvallen maar kreeg geen grip op de Franse verdediging van Fred van Empel. Zelfs twee geofferde pionnen brachten Fred niet van zijn stuk en in het eindspel verzilverde hij ze eenvoudig. Van Riks partij heb ik alleen gezien dat het me een tijd lang redelijk evenwichtig leek, en een uurtje later dat hij een kwaliteit moest geven om een ver opgerukte vrijpion van Hans Brave te stoppen. En dat hij uiteindelijk dus verloor.

Vuurdoop gehad. Nederlaag geleden. Op naar de volgende ronde.

Hans Ouwersloot

Eindhoven 2

Veldhoven 1

Bosscher, J.K. (Hans) 2009 Schenning, H. (Huub) 2029 z-w 0 – 1